Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

woensdag, september 12, 2007

Kletsen van de minister kost ook geld!

Als een minister roept dat we een verboden boek niet langer moeten verbieden mag je toch aannemen dat Plasterk weet waarover hij praat.
Van Wilders verwachten we niet anders dan uitspraken waarover hij zich niet goed geïnformeerd heeft.
Maar van een minister verwacht ik wel dat die weet waarover die praat.

Vandaag bleek dat ik mijn verwachtingen maar weer (voor de zoveelste keer) bij moet stellen.
Het bewuste boek waarover het gaat is namelijk nooit verboden geweest. Het uitgeefrecht lag bij een "foute" uitgever. Toen die stopte kwam het uitgeefrecht automatisch in handen van de staat.
De staat besloot toen om het boek niet meer uit te geven.

Het boek is gewoon te leen in de meeste bibliotheken.

In een tijd waarin zo gehamerd wordt op recht van vrije meningsuiting past geen verbod op boeken etc.
Dat onderwerp ligt iets anders dan het liedje: "Let's Spend the Night Together" van the Stones eind jaren 60. Die moesten in Engeland de titel aanpassen in: "Let's Spend some time Together".

Ik ben benieuwd wanneer het ("verboden") boek weer gedrukt gaat worden. Wedden dat er dan een run op komt en dat 90% van de kopers het niet zal lezen maar als collectors item in de boekenkast heeft staan?