Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

zaterdag, augustus 04, 2007

Waar hangen die geheime camera's?

Soms lees ik van die berichten waarbij ik me afvraag: "HOE KOMEN ZE AAN DIE GEGEVENS?"
Zoals op: http://www.cijfers.net/seks_01.html

- Hebben ze een willekeurig aantal mensen vragenlijsten laten invullen?
- Hebben ze geheime camera's opgehangen?
- Hebben ze een leugendetector gebruikt?

Ik ga maar niet in op de vraag: "WAT MOET JE MET DIE INFORMATIE?"

Maar ik ben wel geïnteresseerd in de motivatie van de onderzoekers.
- Is het omdat mensen zich dan kunnen spiegelen aan het gemiddelde?
- Willen ze de berg onzin verhogen?
- Of willen ze aangeven hoeveel energie en tijd er nog "verspild" wordt, tijd die beter gebruikt kan worden voor economische activiteiten?

7 Comments:

  • At maandag, augustus 06, 2007, Anonymous Anoniem said…

    Ik kreeg een vragenlijst voor ouders in te vullen over jongeren en alcohol en seks op vakantie.
    Het was een specifieke lijst voor ouders. Mijn uitslag was dat ik er te weinig van af wist en maar eens bij moest scholen. Er stonden op de site gegevens en die bleek ik niet uit mijn hoofd te kennen.Gezakt dus. Ik ben van mening dat gemiddelde cijfers niets zeggen over mijn kinderen hun alcohol en seksgedrag. Maar professionals zeggen dan natuurlijk dat alle ouders dat zeggen en denken...

     
  • At dinsdag, augustus 07, 2007, Blogger Annelies said…

    Joepie! Ik vul nooit vragenlijsten in! Betekent dat dat mijn kinderen niet aan sex, drugs en drank doen???

     
  • At dinsdag, augustus 07, 2007, Blogger journaalsoep said…

    Ik ben toch wel benieuwd of jullie die vragenlijsten eerlijk invullen.
    Daar ben ik namelijk allang mee gestopt. Of ik vul ze niet in (die van de schoolarts/CB) of ik geef de gewenste antwoorden of ik geef de meest gekke antwoorden die ik kan bedenken.
    Als iedereen zo invult weet ik precies welke waarde ik aan de uitslag moet hechten.;-))

     
  • At woensdag, augustus 08, 2007, Anonymous Anoniem said…

    Ik vul veel vragenlijsten niet meer in. Deze dus wel. Op school vul ik de vragenlijsten van de OR wel in, omdat ik weet dat de OR daar de schoolleiding mee bestookt, met name klachten over Iddink.... Vragenlijsten van de schoolarts waar intieme vragen over zaadlozingen of 1e menstruatie in staan laat ik door mijn kinderen zelf invullen en zeg er dan bij dat als ze er geen prettig gevoel bij hebben zulke dingen in te vullen voor iemand die ze helemaal niet kennen en ook maar 1 maal in hun leven te zien krijgen, ze dat dan niet in moeten vullen. Dat doen ze dan ook niet.
    En verder heb ik het geluk een tel nr te hebben, waar ik niet lastig gevallen wordt met call center enquetes (een zakelijk nummer).

     
  • At woensdag, augustus 08, 2007, Blogger Annelies said…

    Maar wát heeft iemand die de kinderen iet kent en hooguit 1x te zien krijgt hebben aan informatie over dit soort intieme zaken??? Dit vullen we hier dus NIET in! Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik aangegeven heb dat Bart straks NIET het persoonlijkheidsonderzoek gaat invullen dat hoort bij de NIO-test (ivm schoolkeuze-advies)

     
  • At donderdag, augustus 09, 2007, Anonymous Anoniem said…

    En wat doen jullie met het sociaal welbevindingsonderzoek wat in de brugklas wordt afgenomen? Vragenlijsten die een instantie namens de school afneemt? Mijn 2 jongsten kregen nav daarvan een sova training (naar sociaal welbevinden), waar we ook nog eerst 25 gulden,bij de 2e keer nu 25 euro voor moesten betalen. De kinderen zaten niet zo lekker in hun vel, laat ik maar zeggen tussen veel Gooise kak. Die cursus heeft hen geen kwaad gedaan, hoor, hun gevoel voor humor kwam weer terug, en ze hebben een hoop van dat kakgedoe leren relativeren. Maar toch, het heeft me wel aan het denken gezet, moet dat allemaal maar zo? En wanneer worden die gegevens vernietigd?

     
  • At donderdag, augustus 09, 2007, Blogger Annelies said…

    Die wordt bij ons in de twede klas afgenomen. En die laat ik ze ook niet meer invullen. Caroline had m ingevuld en die wilden ze gelijk naar bureau Jeugdzorg sturen... :-(
    Doen we dus maar niet meer..
    IK heb een afkeer van die onderzoeken waarbij mensen die het kind gezien noch gesproken hebben een mening over het kind mogen formuleren. En dat aan de hand van vragenlijsten die qua inhoud nogal discutabel zijn (vrij suggestieve vragen, waar geen ruimte is voor nuancering vna het antwoord). En het vervelende is dat zo'n rapport je kind nogal lang kan blijven achtervolgen.

     

Een reactie posten

<< Home