Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

woensdag, juli 18, 2007

Jongeren en democratie en GÚÚÚÚÚSJE alweer.;-((

Het lijkt erop dat ik beter nóg een weblog kan maken die alleen over Guusje gaat.
Laat ze dat nu nét niet waard zijn, ook al doet ze nog zo haar best om in het nieuws te komen.
Vandaag alweer, en dat terwijl het notabene vakantie is.

Lees maar mee:

'Jongeren weten te weinig van democratie'
Uitgegeven: 17 juli 2007 15:43

DEN HAAG - Een kwart van de kiesgerechtigden tot 25 jaar weet niet dat de gemeenteraad en Provinciale Staten door de bevolking gekozen worden, voor de Tweede Kamer weet 13 procent van de ondervraagde jongeren dat niet.

Dan vraag ik me toch af: Weet ze dat zelf wel? Weet ze ook hoe ze ooit burgemeester werd? Dat was NIET democratisch!

Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) vindt dat de kennis van jongeren over de democratie tekortschiet, concludeert ze op basis van een onderzoek dat ze zelf heeft laten uitvoeren. Veel jongeren weten ook niet goed hoe de scheiding van de machten van Tweede Kamer, regering en rechters in elkaar steekt.

Weet je Guusje dat jongeren het meeste leren van het voorbeeld dat ze krijgen? Het voorbeeld dat ze krijgen van de machten van Tweede Kamer, regering en rechters is niet echt democratisch

Jongeren geven de democratie een rapportcijfer van 6,2. Ruim 80 procent vindt dat ze democratisch genomen besluiten moeten respecteren. Ook vindt een ruime meerderheid dat de overheid vrijheden mag inperken om de veiligheid van de gehele bevolking te vergroten.

Maar een meerderheid is ook van mening dat de eigen vrijheid er niet bij in mag schieten als je rekening houdt met een ander. Ter Horst noemt dat zorgelijk, ook omdat ruim de helft van de ondervraagden de stelling onderschrijft dat 'niemand het recht heeft mij voor te schrijven wat ik moet doen of laten'.

De minister heeft onder meer besturen van politieke partijen, het Instituut voor Publiek en Politiek en de Kiesraad gevraagd wat ze aan de kennis en de houding van de jongeren kunnen doen.


Het zal me benieuwen met welke plannen ze nu weer tevoorschijn komen? Weer een taak voor de scholen, nog een aantal onnodige lessen erbij? Alleen om het ego van Guusje te strelen? Ik heb een beter plan: Guusje laat zien hoe democratie werkt door in ieder geval zelf democratisch te zijn. Daarvoor moet ze nog heel veel leren en dat lukt deze kabinetsperiode niet meer.

2 Comments:

  • At woensdag, juli 18, 2007, Anonymous Anoniem said…

    Guus zit je wel hoog, he Soep. Guus is nu naar huus, dus laat haar toch lekker. Ze roept af en toe wat en zolang dat de andere ministers ene oor in, andere oor uit, gaat, is er niets aan de hand.
    Hoe het staatsrecht in elkaar steekt, kunnen alle jongeren lezen in de Grondwet, de Provinciewet, de Gemeentewet en nog meer wetten, die staan allemaal op internet zodat Guus helemaal niets hoeft te doen. Ook geen project o.i.d.
    Maar ik snap je ergernis wel, zoals ik me erger aan de dames Vogelaar en Dijksma, die ook niet altijd even weloverwogen uit de hoek komen met hun uitlatingen en vreemde plannen.
    Tijd voor vakantie!!

     
  • At woensdag, juli 18, 2007, Blogger journaalsoep said…

    Ja, Guusje zit me echt hoog. Ik was al zo blij dat ze hier vertrokken is, gaat ze op een hoger niveau nóg idioter doen.
    Ik heb al veel eerder aangegeven dat de PvdA niet gekozen heeft voor kwaliteit en aan Dijksma, Vogelaar maar vooral aan Ter Horst blijkt dat maar weer.
    En die Grondwet, Provincie en Gemeentewet vinden jongeren heus wel als ze daarin geïnteresseerd zijn.

     

Een reactie posten

<< Home