Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

donderdag, juni 14, 2007

HONDERD dagen? Waarheen en waarvoor

Hebben jullie vandaag de ontknoping van de Drie Musketiers gezien?

Daar stonden ze, Balkenende, Bos en Rouvoet!
De hele vertoning was zo Amerikaans, ik heb er geen woorden voor, zo walgelijk vond ik het.
Het geraaskal was oppervlakkig, nietszeggend en vooral doorspekt van Waarden en Normen. Ze profiteren wel van hun functie, eerst in retraite in een duur hotel in Beesterzwaag, en dan mét kornuiten het land in. Zogenaamd om met de mensen te praten.

Overal werden ze als eregast ontvangen, het publiek was vooraf uitgezocht en voorbereid volgens het protocol en mocht even luisteren naar een politicus.
Er was duidelijk geen sprake van luisteren naar het volk het leek meer op indoctrineren van het volk.

De 100 dagen zitten erop.
Volgens mij zijn er 6,5 kostbare maanden verloren gegaan.

Ze hadden nog een verrassing voor álle ouders, namelijk:

De schoolboeken in het voortgezet onderwijs worden in augustus volgend jaar slechts gedeeltelijk gratis. ANP Photo
DEN HAAG (ANP) - De schoolboeken in het voortgezet onderwijs worden in augustus volgend jaar slechts gedeeltelijk gratis. Alleen boeken voor kinderen in de laagste klassen worden kosteloos. Pas vanaf het schooljaar 2009-2010 hoeven ouders voor alle boeken niets meer te betalen.

Dat staat in de uitwerking van het regeerakkoord. Eind april stelde minister Ronald Plasterk van Onderwijs dat de schoolboeken in het voortgezet onderwijs op zijn vroegst in het schooljaar 2008/2009 gratis zouden worden. Hij zei toen dat de tijd te kort was om dit nog voor het komend schooljaar te regelen. Bovendien moest het benodigde geld nog worden gevonden.

Beesterzwaag maar op slot? Dan is er volgend jaar vast meer geld over voor die schoolboeken!

6 Comments:

  • At vrijdag, juni 15, 2007, Anonymous Anoniem said…

    Dat laatste is dus in de aangekondigde maatregel verwerkt. Pas volgend jaar en slechts gedeeltelijk, want het geld is er nog niet. En vergeet de schoolboekenmaffia niet !!Benieuwd wie er dan precies onder "de lagere klassen" gaan vallen. Mijn jongste zit dan in de derde, dus zal daar niet meer onder vallen, die moet dan nog een jaar wachten waarschijnlijk.Mijn 2 oudsten zullen er niet meer van profiteren.
    Ik ga heel eigenwijs selecteren welke boeken ik bij Iddink bestel en welke niet.

     
  • At zondag, juni 17, 2007, Anonymous Anoniem said…

    Heeft ooit iemand nagedacht wat de gevolgen kunnen zijn van gratis schoolboeken? De regering gaat ze betalen, de regering kan dus bepalen welke boeken er zullen komen.... voel je em? Dus of we zo blij moeten zijn met gratis boeken weet ik nog zo net niet.

     
  • At zondag, juni 17, 2007, Blogger journaalsoep said…

    Maar wie bepaalt nu de inhoud van de schoolboeken? Echt niet de ouders, ook niet de leerkracht of de scholen, niet de overheid maar de uitgevers. De macht van die uitgevers is groot.
    Ik weet niet of het zoveel erger kan worden dan het nu is.
    Het zou scholen sieren als zij die zeggenschap weer krijgen en i.i.g. goed gaan gebruiken.

     
  • At zondag, juni 17, 2007, Blogger journaalsoep said…

    Deze reactie is verwijderd door de auteur.

     
  • At maandag, juni 18, 2007, Blogger 40+moeders said…

    Ik zou meer pleiten voor de werkboeken gratis. De schoolboeken huren we en dat is een flink bedrag maar niet in vergelijking van de werkboeken die we moeten kopen. Wat is er mis met het vroegere schriften en multomappen?

    MArjan

     
  • At donderdag, juni 21, 2007, Anonymous Anoniem said…

    Marjan, daar valt minder aan te verdienen. Mijn dochter moet nu elk jaar een cdrom van 15 euro kopen voor het vak Ned, daarmee kan ze de site opstarten waarmee dat gedeelte toegankelijk is waar de oefeningen staan die ze moet of kan maken. De cdrom is maar een jaar geldig, daarna waardeloos. Dit jaar biedt Iddink schadeverzekeringen aan aan ouders, vorig jaar al leningen.
    Dat de overheid gaat beslissen welke boeken we moeten gebruiken lijkt me niet. De school beslist dat, maar zal er aan moeten wennen dat ze op de kosten moet letten, want voorheen kon ze dat over de schutting kieperen bij de ouders. Bang ben ik voor de VO raad, die de gratis schoolboeken traineert door eerst over meer geld te beginnen. Dat wijst erop dat ze helemaal niet van plan zijn op de kosten te letten.
    Oja, vanmiddag komt er iemand bij me langs het eerste ongebruikte werkboek kopen, die ik op marktplaats heb gezet. Nieuwprijs was 33 euro, met 4 cdroms. Voel je 'm? De uitgeverijen bepalen alles, er is geen werkboek of huurboek meer waar geen cdrom (19% BTW) bij zit.Zelfs in atlassen en woordenboeken zitten nu cdroms.

     

Een reactie posten

<< Home