Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

zaterdag, mei 19, 2007

Vernieuwen om te VERNIELEN???

De nieuwe termen komen als paddestoelen uit de grond, vooral onderwijsland schijnt een paddestoelvruchtbare bodem te hebben.

Op nu.nl lees ik:

DE BILT - Scholen in het middelbaar beroepsonderwijs hebben de komende vijf jaar in totaal een half miljard euro extra nodig om het onderwijs te vernieuwen. Dat heeft voorzitter van de MBO Raad Margo Vliegenthart zaterdag gezegd in dagblad Trouw.

Samen met het kabinet willen de mbo-scholen dat de lessen beter aansluiten bij de wensen van het bedrijfsleven. Leerlingen moeten daarom meer zogeheten competentiegericht onderwijs krijgen. Het gaat om kennis en vaardigheden die rechtstreeks van de beroepspraktijk zijn afgeleid.


Ja, het bedrag van een half miljard wordt echt genoemd, terwijl bekostigen van schoolboeken niet eens haalbaar is.
Waarom denkt men de problemen alleen met geld op te kunnen lossen? Er is nauwelijks gekeken naar de oorzaak van de problemen in het onderwijs. Ze zijn vergeten dat er een heel rapport verschenen is over de "PvdA, en 20 jaar vernielingen in het onderwijs".
Uit hersenonderzoek blijkt dat kinderen niet in staat zijn om zonder motiverende leiding/sturing van ouders en leerkrachten te leren. Waarschijnlijk kost het te weinig om daar eens naar te kijken.
Liever een half miljard inzetten voor competentiegericht onderwijs, om vervolgens over 10 jaar te constateren dat dat ook niet werkt.

Competentiegericht onderwijs:
Een competentie is een interne bekwaamheid om extern gedrag te vertonen dat voldoet aan externe normen. Een competentie is een onzichtbare persoonseigenschap en wordt zichtbaar vanuit competent gedrag. Omdat alle gedrag een integratie is van cognitieve, emotionele en fysische elementen geldt dit uiteraard ook voor competent gedrag. Essentieel voor competent gedrag is dat voldaan wordt aan externe normen (ook standaarden genoemd). Wanneer een beroepsgroep een belangrijke rol speelt bij het bepalen van de normen of standaarden is er sprake van professionele of beroepscompetenties. Zo niet spreken we van algemene of academische competenties, bijvoorbeeld het kunnen geven van een presentatie of het kunnen schrijven van een werkstuk. Competent gedrag is in principe leerbaar, maar sommige studenten zullen gemakkelijker aan de standaarden kunnen voldoen omwille van hun persoonlijke eigenschappen (beginkenmerken zoals karaktertrekken, eerder verworven competenties (EVC’s), intelligentie, enz., terwijl de standaarden soms zo hoog liggen dat sommige studenten ze nooit kunnen halen.

_____

Ik kan nu al aangeven dat het competentgericht onderwijs weer vele nieuwe slachtoffers zal geven.
Laat eerst de kinderen een goede basis aanleggen, help daarbij, investeer daarin samen met de ouders.

Hoe vaak moet er nóg een fiasco "uitgeprobeerd" worden voordat ze WIJS worden?

3 Comments:

  • At zondag, mei 20, 2007, Blogger Annelies said…

    Zullen we een staatsgreep plegen?? Het onderwijs holt al zo hard acheruit... competentiegericht onderwijs lijkt me de genadeklap...

     
  • At zondag, mei 20, 2007, Blogger journaalsoep said…

    JAAAAAAAAAAAAA!
    Een staatsgreep! Helemaal voor!
    Mag jij opzetten, dan doe ik mee.
    En dan stellen we als doel dat er weer gewoon geleerd mag worden.

     
  • At maandag, mei 21, 2007, Blogger Annelies said…

    Nee, niet geleerd MAG worden. Geleerd MOET worden! Spellen en hoofdrekenen!! Het einde van de softe aanpak!

     

Een reactie posten

<< Home