Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

zaterdag, april 14, 2007

De tegenstelling

Steeds vaker tref ik mensen waarvan ik me mijlenver verwijderd voel.
Ik schaar ze maar onder de YUPPEN.
Wat zijn YUPPEN precies? Mensen van eind 30/begin 40. Stelletjes die beiden hoogopgeleid zijn. En natuurlijk zijn het DINKY'S (double income, no kinds)
Zijn ze zo enorm inhoudloos, of lijkt dat maar zo?
Ze kennen alle exclusieve restaurants in de regio, vinden met z'n tweetjes eten voor ruim €.100,- een koopje.
De uitspraak "Kinderen zijn Hinderen" zou zo uit hun mond kunnen komen, meestal verpakken ze die woorden in hun gesprekken.
Ze kakelen als een kip zonder kop de media na.
Enkele uitspraken:
- Ouders van tegenwoordig kunnen niet meer opvoeden.
- Kinderen zijn ongemanierde wezens
- Kinderen irriteren me.
- Als we nu hard werken kunnen we met 55 stoppen met werken, en dan gaan genieten.

Deze yuppen hebben heel wat te besteden maar zijn straks wel afhankelijk van de kinderen die nu opgroeien.
Kunnen we geen etiket bedenken voor de YUPPEN?
Ik vind dat zij straks als ze oud en afhankelijk zijn de laatste plaats op de wachtlijst voor hulp verdienen. Of eigenlijk niet eens de laatste plaats, maar een plaats met een heel hoog prijskaartje.

4 Comments:

  • At zaterdag, april 14, 2007, Anonymous Anoniem said…

    Jaaa, Soep, dat gevoel ken ik wel. Al behoor ik tot die leeftijdsgroep. Ik probeer altijd wel open te staan voor anderen, ook voor mensen zonder kinderen. Want soms hoor je toch wel dat het niet helemaal vrije keus is geweest. Partner liet lang op zich wachten en toen lukte het niet meer, en IVF zagen ze dan niet meer zitten. Of er is een erfelijke ziekte in de fam, die ze niet willen overdragen. Of ze hebben zelf een nare jeugd gehad en willen daar niet middels kinderen weer mee geconfronteerd worden.
    En als je je eenmaal bij een bepaalde keus hebt neergelegd, wil je daar ook vooral de voordelen van zien en niet meer de nadelen. Dus alle restaurants afsjouwen en van kinderen vooral de nadelen benoemen.
    Dat doe je ook als je besloten hebt te emigreren, dan noem je ook niet steeds de voordelen van het land dat je gaat verlaten.
    Of kinderlozen achteraan moeten sluiten als ze hulp nodig hebben: nee. Art 1 van de Grondwet is daar heel duidelijk over: alle mensen worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie van kinderlozen is verboden. Bedenk dat er ook ouders zijn die slecht voor hun kinderen zorgen en de maatschappij geen dienst bewezen hebben door hun gedrag. Zij laten beschadigde kinderen na, die beter hadden verdiend.
    Heus, ik begrijp je gevoel, maar het ligt niet altijd zo zwart-wit als het lijkt.

     
  • At zaterdag, april 14, 2007, Blogger Annelies said…

    Hoho Soep... Dan woren rokers achteraan op de wachtlijst bij het ziekenhuis gezet, net als mensen met overgewicht en mensen zonder baan....

     
  • At zaterdag, april 14, 2007, Blogger journaalsoep said…

    Ja Anoniem, het is inderdaad niet zo zwart/wit. Ik vind dat mensen de vrijheid hebben om wel/niet kinderen te krijgen. Maar, ongeacht je keuze, heb je nog geen reden tot arrogantie t.o.v. de mensen die anders kiezen.
    Arrogantie en minachting hoort nu eenmaal niet bij keuzevrijheid. Ze hoeven niet aangepakt te worden op hun keuze, wel op hun arrogantie.

    En Annelies, wel of niet roker, wel of geen overgewicht of welke ongezonde levensstijl dan ook, ik vind dat toch van een hele andere orde dan arrogantie en minachting.
    Het past een beetje bij deze tijd: "Ik ben geweldig, IK doe het goed en wee degene die een andere keuze maakt, die verdient mijn minachting, anders ga ik misschien aan mijn eigen keuze twijfelen".

     
  • At maandag, april 16, 2007, Anonymous Anoniem said…

    Maar, Soep, die arrogantie, is dat iets nieuws. Of is dat van alle tijden ? ik herinner me ook nog dat in de streng Prot kerk, waarin ik werd gedoopt, mijn ouders moesten verklaren te geloven dat de leer van deze kerk de enige en volkomen leer der zaligheid was. Katholieken waren fout, heidenen waren fout, zelfs hervormden deugden niet. Alleen ons soort mensen, en ons soort mensen moest dus ook naar aparte sportver, aparte scholen, aparte kruisver, etc.Mijn man herinnert zich zelfs een katholieke geitenfokvereniging. Die kath geiten zouden zich toch eens mengen met prot of heidense geiten...
    Brrr. Ik bedoel maar, arrogantie, het is van alle tijden. Alleen heeft het nu de gedaante van kritisch-tegenover-kinderen aangenomen. Terwijl vroeger kinderen bij streng gereformeerden EN katholieken juist gewenst waren om de kerk te laten groeien.

     

Een reactie posten

<< Home