Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

zondag, april 08, 2007

Die dijksma toch, deel 2

Afgelopen week ontving ik een persbericht.
Ik heb het een paar maal moeten doorlezen eer goed tot me doordrong wat daar stond.
Lees maar mee:

Den Haag, 2 april 2007 ­ 'Samen leven, begint met samen spelen', is te lezen in het regeerakkoord van het nieuwe kabinet. De regering onderkent het belang van kinderopvang en de meerwaarde voor het kind. Deze visie sluit precies aan op de campagne 'Kinderopvang, dat gun je ieder kind'. De campagne is een initiatief van de gezamenlijke brancheorganisaties in de kinderopvang. De campagne start vandaag met een officiële lancering van staatssecretaris Dijksma van Onderwijs op een kinderdagverblijf van kinderopvang DAK in Den Haag.
De website
www.datgunjeiederkind.nl , radiospotjes en brochures moeten ouders duidelijk maken dat kinderopvang goed is voor kinderen. Tot nu toe kwam kinderopvang vooral onder de aandacht als instrument voor arbeidsparticipatie van vrouwen. Maar kinderopvang biedt zoveel meer en daarover gaat deze campagne. Ontwikkelingspsycholoog en pedagoog dr. Elly Singer die al 25 jaar onderzoek doet naar kinderopvang aan de Universiteiten van Amsterdam en Utrecht, beaamt dat. 'Goede kinderopvang is een verrijking voor het kind', zegt Singer. Het draagt positief bij aan de ontwikkeling van kinderen, op sociaal-emotioneel, motorisch, creatief en cognitief gebied. Dat samen leven begint met samen spelen, daar is de kinderopvang van overtuigd. Kinderen krijgen op het kinderdagverblijf, bij de gastouder of op de buitenschoolse opvang de mogelijkheid om sociale ervaringen en vaardigheden op te doen. Vriendschappen opbouwen, rekening houden met anderen en kennis maken met verschillende waarden en normen zijn daar goede voorbeelden van. Behalve een leer- en ontwikkelomgeving zijn kinderopvangcentra en gastouderopvang een aanvulling op de opvoeding thuis. Ouders die nu al gebruik maken van de kinderopvang weten dit, blijkt uit diverse klanttevredenheid-onderzoeken. 'Maar kinderopvang zou er voor ieder kind moeten zijn. Het biedt een prima basis voor de overgang naar de basisschool. Het is daarom net zo belangrijk als onderwijs. De campagne laat heel goed zien waarom', zegt Gjalt Jellesma van BOinK, Belangenorganisatie voor Ouders in de Kinderopvang.
Dankzij de investeringen van de afgelopen jaren is kinderopvang voor ouders goedkoper dan ooit. Zo is de tegemoetkoming van de overheid in de kinderopvangkosten fors gestegen en is de werkgeversbijdrage aan kinderopvang verplicht gesteld. Met dit kabinet zal de toegankelijkheid van de kinderopvang de komende jaren nog meer verbeteren. Kinderopvang is nu dus niet alleen goed betaalbaar, maar bovendien ook goed voor de ontwikkeling en een aanvulling op de opvoeding. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat kinderen kinderopvang leuk vinden!


U bent gewaarschuwd! Kind NIET naar de opvang betekent: Je doet je kind tekort.
Groot voordeel: Aangezien onze minister van Jeugd en Gezin zich op probleemjeugd richt val je dan wel onder dat ministerie.
Groot nadeel: Daarvoor is hier de ruimte te beperkt, nog even en ouders hebben niets meer te zeggen.

Afgelopen week las ik het rapport van een kind van bijna 2 dat drie dagen per week op de opvang zit.
Ik vind het intriest als ik zie waarop dat kind beoordeeld werd, er scheen niets positief aan dat kind te zijn.

Bah. bah en nog eens bah..........

3 Comments:

  • At zondag, april 08, 2007, Blogger Annelies said…

    Ik ben helemáál niet egen kinderopvang hoor, laat ik dat ff duidelijk stellen ;-))
    Maar ik vind dit dus enge ontwikkelingen.... Ik vraag me af wat ze denken dat ouders de hele dag met hun kinderen doen? In ieder geval geen waarden en normen aanleren, ook geen sociaal gedrag.. want daarvor moeten ze toch écht in de kinderopvang zijn....

     
  • At zondag, april 08, 2007, Blogger Annelies said…

    Ik heb net ook ff op die site gereageerd ;-) Wie volgt?

     
  • At maandag, april 09, 2007, Anonymous Anoniem said…

    Bedoeling van de campagne is het beeld wegnemen dat je eigenlijk je kind tekort doet als je het naar de kinderopvang brengt. In NL heerst het beeld van de opvoeding thuis is het beste (m.i terecht) en al het andere is second best.Maar de argumentatie vind ik griezelig en het beoordelen van kinderen van 2 met een soort rapport ook. Voorbeeld van mijn zoon voor ogen, die op leeftijd van 3 jaar, 11 maanden, zo ongeveer zwakzinnig werd verklaard door een clubje hooggeleerde gogen, hij zou naar het speciaal onderwijs moeten. Zit nu in 5 VWO.. Verder was ik niet onder de indruk van de kinderopvang, elke dag weer een andere invalmiep, en eens werd ik aangesproken op iets wat mijn kind buiten hun toezicht zou hebben gedaan, ik hen duidelijk maken dat ik hen betaal om op mijn kind te letten, de dames zaten te kletsen tijdens het voorval. Konden zelf hun eigen notulen nog niet lezen, laat staan ze aan de ouders uitleggen...
    Nee, van die verrijking ben ik niet zo overtuigd. Blij dat ik geen kleine kinderen meer heb, thuis opvoeden is blijkbaar niemand meer gegund. Pas vroeg iemand me "of ik huisvrouw was". Haar moeder was pedagoge...

     

Een reactie posten

<< Home