Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

zondag, juni 24, 2007

Onderwijs en privacy

Het zou mooi zijn als het onderwijzend personeel eens een kijkje ging nemen in de gezondheidszorg.
Het personeel in de gezondheidszorg, dat direct of indirect betrokken is bij de patiënten legt bij het afsluiten van de opleiding een eed af. Ze beloven daarin dat ze met alle informatie van patiënten vertrouwelijk omgaan.
Dat betekent dat je alle informatie voor je houdt en niet deelt met anderen.

Het valt me op dat deze regel niet geldt voor en in ons onderwijs.
Leerkrachten praten regelmatig met ouders over andere leerlingen en andere ouders.

Iedere keer weer schrik ik daarvan.
Ik schrok nog meer toen een andere ouder me aansprak met informatie over mijn kind. Dat had ze van de leerkracht gehoord.

Mag zoiets zo maar?
Ik heb geen zin, en zeker geen behoefte om dat verder uit te spitten met de desbetreffende leerkrachten.

Maar het geeft me wel het signaal dat je in het onderwijs absoluut niet meer informatie moet prijsgeven dan strikt noodzakelijk is.

Dat belooft wat moois te worden als straks alles via het EKD op te vragen is, zeker als ook onderwijzend personeel inzage heeft.
Alles komt op straat te liggen.
Het nut?
- Niet in het belang van het kind
- Niet in het belang van de ouders
- Niet noodzakelijk voor samenwerking van hulpverlenende instanties. (Ze moeten nl. eerst leren samenwerken, daar helpt het EKD niet bij).

Voor wie heeft het dan wel nut?
- Story en Privé! Wat zullen ze smullen als het EKD van de prinsesjes op straat komt te liggen.

Veiligheid is een groot goed maar privacy is niet minder belangrijk!