Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

maandag, juli 23, 2007

Eerlijk 'gevonden'?

Onderstaand bericht doet me toch wel afvragen hoe eerlijk wij zijn.

Van nu.nl:
Nederlanders geen eerlijke vinders
Uitgegeven: 23 juli 2007 08:10
Laatst gewijzigd: 23 juli 2007 08:11

AMSTERDAM - Nederlanders zijn geen eerlijke mensen. Dat is althans de conclusie van het tijdschrift Readers Digest. Verslaggevers van het blad lieten in de grootste steden van 32 landen in totaal 960 mobiele telefoons achter. Van de dertig toestellen die ze in Amsterdam lieten liggen, werden er veertien teruggebracht.

Daarmee staat Nederland op de 29ste plaats van het onderzoek naar eerlijkheid, aldus Readers Digest maandag.

Mensen die als toerist Amsterdam bezoeken, zijn eerlijker dan de 'autochtone' bevolking. Tot vier keer toe viste een buitenlandse bezoeker de telefoon van straat, die in alle gevallen werd geretourneerd.

Uit het onderzoek blijkt ook dat vrouwen eerlijker zijn dan mannen. Mannen gaven negen van de 21 gevonden mobieltjes terug, terwijl van de negen vrouwen die een telefoon vonden er zeven het apparaat inleverden.

Ljubljana

In de Sloveense stad Ljubljana (267.000 inwoners) wonen de eerlijkste mensen; maar liefst 29 van de dertig telefoons werden teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar. Hongkong en Kuala Lumpur sluiten de lijst met slechts dertien teruggebrachte mobiele telefoons.

Leeftijd lijkt geen rol te spelen in het eerlijkheidsonderzoek. In Amsterdam nam een bejaard echtpaar het mobieltje meteen in bezit, in New York kwam een 16-jarige jongen met zijn vrienden de telefoon terugbrengen.


Als ik eerlijk ben moet ik toegeven dat wanneer ik €.10,- op straat vind, ik niet meteen naar de politie ren om het op te geven. Bij een mobieltje ligt dat anders, daarvan zal ik toch proberen de eigenaar te achterhalen of geef het door aan de politie.

Als een van de kinderen iets vindt proberen we ook de eigenaar te traceren. Want iets vinden betekent automatisch dat iemand het verloren heeft/is.
En jullie?

2 Comments:

  • At woensdag, augustus 01, 2007, Blogger Marga said…

    Ik probeer dat ook. Ben zelf in het verleden al vaak genoeg geholpen doordat mensen spullen van mij eerlijk terugbrachten. Dat is toch ook eigenlijk maar normaal? Los geld op straat breng ik ook niet naar de politie, maar als ik iemand zie zoeken weet ik wel wat ik doe.

     
  • At donderdag, augustus 02, 2007, Blogger astrid said…

    wcZeker weten, zelfs bij een tientje zou ik al overwegen naar de politie te gaan alhoewel ik dan weet dat het geld ook niet bij de rechtmatig eigenaar terugkomt...Ik vind het net zoiets als in de winkel zeggen dat je teveel terugkrijgt. Andersom wil jij dat zelf toch ook. En trouwens, wij stelden de vraag naar het terugbrengen van gevonden spullen/geld ook altijd bij psychiatrisch/psychologisch onderzoek, als onderdeel van het toetsen van degewetensontwikkeling .

     

Een reactie posten

<< Home