Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

woensdag, mei 31, 2006

Dat gaat wel erg ver

Op teletekst (http://teletekst.nos.nl/gif/403-01.html) staat:
Een 15-jarige scholier uit Amsterdam is deze week tijdens een schoolreisje uit een bus gezet op de A1.De docenten dachten dat hij niet betaald had voor de trip naar Duitsland en zetten hem op een parkeerplaats uit de bus.
Achteraf bleek dat zijn moeder de 40 euro de avond daarvoor had overgemaakt, maar toen was het al te laat:de jongen moest anderhalf uur lopen naar het dichtstbijzijnde treinstation.
De leiding van de betrokken school,het Geert Groote College,geeft toe dat dit nooit had mogen gebeuren.De docenten zullen na terugkomst tekst en uitleg moeten geven aan de schoolleiding.

En zo gaat dat: de schoolbijdrage is vrijwillig met de daarbij de garantie dat leerlingen die _NIET_ betaald hebben nooit uitgesloten mogen worden van schoolse activiteiten.
School interpreteert dat ruim en maakt van vrijwillig VERPLICHT VRIJWILLIG!

Vooral dat woordje verplicht geeft hen dan de macht om kinderen uit te sluiten. Open kaart spelen? Ho maar!!
Nee dumpen op de snelweg, net als een huisdier dat niet mee mag op vakantie.

Hoelang gaan we nog door met dit soort idioterie?
Vanaf nu allemaal weigeren de schoolbijdrage te betalen? Dan gaan we straks op de snelweg wel vangnetje spelen.

3 Comments:

  • At donderdag, juni 01, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Je haalt me de woorden uit het toetsenbord, journaalsoep. Gisteren heeft mijn dochter kennis gemaakt op haar nieuwe vo school. Leuk en gezellig en uiteraard wil ik de pret dan niet verstoren met zure opmerkingen over geld.Maar thuisgekomen duik ik in de papierstapel die ze meeheeft gekregen, tenslotte heeft ze 2 broers op die school, dus veel weten we al.
    De school heeft vorig jaar het boekenfonds afgeschaft, de ouders moeten nu boeken bestellen via Iddink. Het beheren van het boekenfonds kostte teveel tijd en geld (schade aan boeken, en conflicten hierover). De docenten werden 2 dagen ingeschakeld voor innemen van boeken, en dat waren dus roostervrije, lesvrije dagen, mag niet meer van owsp.
    Dit jaar gaat de school nog een stap verder. Iddink int nu ook de ouderbijdrage, leerjaarbijdrage (is weer wat anders, oa. voor proefwerkpapier, wat niet mag volgens de wet), kluisjesgeld, werkweekgeld en heeft dit standaard aangevinkt op het online bestelformulier. We krijgen nu zelfs geen papieren boekenlijstenboekjes meer maar moeten dit online aanvinken.
    Uiteraard zijn er weer nieuwe werkboeken met cd roms erin verplicht. Ik heb nog 2 vrijwel ongebruikte muziekwerkboeken (zonder cd rom destijds) liggen van de jongens, maar moet nu voor haar er 1 nieuwe aanschaffen met een cd rom erin. Grrrr, ik word hier giftig van !!! Ook weer andere woordenboeken dan voor de jongens destijds, ja hoor.De Bosatlas weer, die hebben we de afgelopen 5 jaar eigenlijk alleen maar recreatief gebruikt, niet voor school. En Montenegro en Kosovo scheiden zich af, dus weer een nieuwe versie, voorspel ik.
    Een online pagina die ik op de bestellijst sowieso oversla is die van categorie flauwekul: pennen, passers, potloden in een zgn "wiskundeset", verder een "schriftenset" etc. Iddink heeft het allemaal al voor me aangevinkt en al voorberekend.
    Makkelijk voorspelbaar wie hier het meest het schip mee ingaan: ouders die onwetend/machteloos alles bestellen wat aangevinkt staat in de veronderstelling dat alles verplicht is.

    Waar zouden die hoge schoolkosten toch vandaan komen ?

    Klapper wordt komend jaar 1 werkweek voor dochter in binnenland, en 2 werkweken naar Barcelona voor 2 zoons.Want eindexamenzoon gaat na het examen door naar 5 VWO. Kassa!! Ach, ik gun het die kids van harte maar begrijp steeds beter waarom kinderen vooral als "duur" worden gezien.

    p.s Mijn man heeft iets over die bus-zaak aan zijn collega op het werk gevraagd die een dochter op die school heeft (Geert Groote College, een Vrije School in Amsterdam-zuid) Volgens de vrouw van die collega en volgens de school zelf had de reden van de uitzetting uit de bus niet met geld te maken. Neemt niet weg dat het schandelijk en gevaarlijk is.En eigenlijk wil ik de reden dan ook niet eens meer weten, het is gewoon bloedlink en onverantwoordelijk om een kind op de snelweg achter te laten.

    Zo dit is een wat minder genuanceerde bijdrage dan je misschien gewend bent van me. Dan komt van die schoolkosten, het zit me tot hier.

     
  • At donderdag, juni 01, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Inmiddels is er wel wat meer bekend over dit incident. De leerling zou iemand in de bus geslagen hebben, of dit waar is.. De moeder zou het geld wel betaald hebben, maar weer boos teruggeboekt op maandag, dat kan bij telebankieren helemaal niet. Overgeboekt is overgeboekt.Spreekt ze dan wel de waarheid ? De leerling heeft een niet Nl achternaam wat meteen ook al een heleboel reacties oproept. Vast staat wel dat het GGC (de school) de duurste van Amsterdam is vanwege haar inkomensafhanklijke vrijwillige ouderbijdrage. Dat lijkt heel sociaal maar met een minimum inkomen betaal je al honderden euro's, kan oplopen tot maximaal duizenden euro's. Ja, vrijwillig, staat er in de schoolgids, maar niet betalen levert dus dit soort gedonder op.Toen ik afgelopen winter de open dag van deze school bezocht wist ik al meteen dat dit niets voor mij was.

     
  • At donderdag, juni 01, 2006, Blogger Annelies said…

    Maakt nóg dat een school een aan haar (goede) zorgen toevertrouwde leerling niet zomaar alleen achter mag laten...
    Als ouder MOET je je kind overdragen aan de school... mogen we dan van de school alsjeblieft wat verantwoordelijker gedrag verwachten? Zélfs als dit jongmens gevochten zou hebben is alleen achter laten geen verantwoorde oplossing van het probleem.
    Als het mijn kind zou betreffen zou ik lááiend zijn!

     

Een reactie posten

<< Home