Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

zaterdag, mei 13, 2006

Meten met 2 maten

Ik heb al vaker beweerd dat in de politiek met twee maten gemeten wordt.
Vandaag weer zo'n voorbeeld. De makers van het tvprogramma Zembla hadden zich verdiept in de achtergronden van Ayaan Hirsi Ali.
De top van de VVD was volledig op de hoogte van de leugens over die achtergrond, maar ze hadden belang bij de deelname van Ayaan Hirsi Ali aan hun partij (stemmentrekker).
Mevrouw Verdonk is van dezelfde partij, dus alle reden voor haar om nu consequent te zijn.

Maar niets daarvan, van Verdonk mag Hirsi Ali gewoon blijven. Ze heet tenslotte geen Taïda, want dan was de onderste steen boven gekomen.

Gelukkig zijn er nog mensen die de wet wel kennen, de asieladvocaten zorgen voor een vervolg. En terecht! Zij hebben hun cliënten vaak voor veel minder leugens terug naar het land van herkomst moeten laten gaan.

Ik hoop dat ze dat nu ook (moeten) laten gebeuren!

9 Comments:

  • At zaterdag, mei 13, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Maar in het programma Zembla was duidelijk sprake van het coveren van zaken die al bekend waren. Of Ayaan wel of niet is uitgehuwelijkt, is een kwestie van interpretatie, denk ik. Gedwongen uithuwelijken is een westerse zienswijze, binnen die cultuur heet dat niet zo. Net als binnen SGPkringen het weren van vrouwen uit politieke functies in het geheel niet als discriminerend wordt gezien maar als juist en passend bij de rol die de vrouw vanuit dat geloof is toebedeeld.Vast staat wel dat Ayaan tegen haar wil besneden is.

    Verder, tja, na het een aantal dagen op me in te laten werken, moest ik toch steeds weer aan de zaak Aantjes uit de jaren 70 denken. Ook daar was alles bekend, maar moest, toen het poltiek handig uitkwam (Aantjes stond voor een chr-sociale politiek binnen het CDA) e.e.a.over zijn oorlogsverleden gecoverd worden zodat hij eruitgezet kon worden.

    Bij Taida waren feiten nieuw, en van de laatste 2 jaar. Wat niet wil zeggen dat ik het eens ben met haar uitzetting, integendeel. Maar er zijn wel verschillen tussen deze 2 zaken.

     
  • At zondag, mei 14, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Al die zaken komen neer op het _niet_ vertellen van de waarheid. Dat mag niet met verschillende maten bestraft worden. Philomenia Bijlhout vertelde destijds ook niet de gehele waarheid, en was na 7 uur kamerlid af.
    Natuurlijk is er verschil tussen die situaties, maar als we dan praten over consequent zijn en blijven, dan moet dat hier zeker gebeuren.
    De situatie vanm Taïda was anders. a. gaat het om een kind
    b. ging het maar om enkele maanden.

    Ik begrijp nog steeds niet dat men niet ziet dat het hebben van een diploma de kansen van een kind enorm verhogen.

    Tja, en wat Ayaan betreft: Ik hoop dat Verdonk nu laat zien dat ze haat "mannetje" staat!

     
  • At zondag, mei 14, 2006, Blogger Annelies said…

    Ik geloof toch echt niet dat je Ayaan nog veilig terug kunt sturen...

     
  • At zondag, mei 14, 2006, Blogger Irene said…

    Dat dacht ik dus ook!!!
    Bespottelijk gewoon.

     
  • At maandag, mei 15, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Het is gewoon belachelijk om de regels zo star te willen hanteren. Er zijn mogelijkheden om iemand versneld nederlander te laten worden bij bijv. bepaalde talenten. Ik vind dus dat Kalou nederlander had mogen worden. Taïda ook. Ook zij heeft talenten en heeft zo haar best gedaan om hier te mogen blijven. Oke, daarbij heeft ze niet de route gevolgd die ze had moeten volgen. Maar ook Ayaan heeft dat niet gedaan omdat ze anders, volgens eigen zeggen, niet toegelaten zou zijn. Rita Verdonk kan nu niet anders dan ook Ayaan eruit te gooien, als ze wilt vasthouden aan haar regels. En dan komen we op Maxima. Ook zij is versneld nederlander geworden. Gaan we dat ook nog even terugdraaien? Dacht ik dus niet.
    Naar minisamenleving teruggebracht: Ook in een gezin behandel je niet alle kinderen precies hetzelfde.
    Rita Verdonk is niet geschikt voor haar werk. Nanny Jo zou er eens bij moeten komen.

    Marga

     
  • At maandag, mei 15, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Journaalsoep, ik denk zeker dat het in theorie wel ingezien wordt dat Taida haar kansen toenemen met het behalen van het VWO diploma. Maar het zit wel zo dat er in de wetgeving een spanning bestaat tussen het voorrang geven/regels opzij zetten voor kinderen, en het gevaar dat dan van alles uitgehold wordt. Ik heb hier regelmatig met juristen over gesproken.Nogal wat asiekzoekers kregen tijdens de afwachtperiode in Nl een kind. Volgens de rechten van het kind zou een uitzetting dan niet mogen. Maar je krijgt dan wel een glijdende schaal.
    Ik heb hier ook zelf mee te maken gehad, zij het op een heel andere manier. Toen mijn oudste kind bijna 1 jaar was, leefden mijn partner, mijn kind en ik op een 2 kamer woning. Met zijn drieen op 1 slaapkamer. Toen we voorzichtig eens informeerden bij het maatschappelijk werk naar mogelijkheden voor een andere woning, werd mij toegesnauwd "dat we er ook geen kind bij hoefden te maken, om versneld aan een andere woning te komen, of uitelkaar te gaan ofzo, want dat dat niets zou helpen". Ik heb serieus overwogen een klacht tegen die maatschappelijk werkster in te dienen.
    Maar jaren later begreep ik het wat beter. Zij wist dat er een tijd bestaan had dat mensen voorrang hadden voor een nieuwe woning als ze een of meerdere kinderen hadden, en dat mensen daar ten onrechte misschien nog steeds op rekenden en daar naar handelden. En ze kwam w.s in haar werk regelmatig mensen tegen die dachten dat een kind krijgen de oplossing was voor het krijgen van een nieuwe woning, een verblijfsvergunning of het vrijgesteld worden van sollicitatieplicht. Dat neemt niet weg dat ik haar woorden nog steeds ongelooflijk bot en grof en kindvijandig vind.

    Bijlhout vind ik niet helemaal vergelijkbaar met Hirsi Ali. Bijlhout had deelgenomen aan een dictatoriale regering, die moorden gepleegd had, bovendien was zij lid van het Ned kabinet, en had zij vooraf niet toegegeven dat ze gelogen had, integendeel ze deed voorkomen dat haar geheugen haar in de steek liet, over welke periode het nu precies ging.
    Hirsi Ali is kamerlid, en heeft wel vooraf toegegeven dat ze niet de waarheid gesproken heeft.

    E.e.a wordt nog bemoeilijkt door
    - het verschijnsel mensenhandel, waarbinnen het spreken van de waarheid absoluut niet meer kan.Er zullen nu dus een heleboel mensen zijn die niet de waarheid gesproken hebben omdat ze dan in eigen voet zouden hebben geschoten.
    - het feit dat beide zaken (Ayaan en Taida, Ayaan heeft het overigens opgenomen voor Taida) gebruikt worden voor politiek gewin. Ik noem maar: Dijkstal, Verdonk, Neelie Kroes.Maar ook de asyladvocaat snakt naar rehabilitatie, hoe terecht hun protest ook is.

    Verstandig vond ik in dat verband de opmerkingen van Femke Halsema gisteren in Buitenhof.
    Zo, ik ben fors afgedwaald, en het is ook zeker niet zo dat ik er niet mee in mijn maag zit.

     
  • At maandag, mei 15, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Ja anonymous, ik volg je gedachtengang. En al doe ik nog zoveel moeite, ik kan de reactie van die maatschappelijk werkster over woningtoewijzing niet begrijpen. "Een kindje op de wereld zetten" voor een grotere woning, hoe komt ze er bij?
    Zwangerschap en bevallen vraagt iets meer dan zo'n kort door de bocht visie. Ik schaar dat in de categorie "kindjes krijgen voor de kinderbijslag". De eerste die van de kinderbijslag rijk wordt moet nog geboren worden.
    Er rest mij nog één belangrijke vraag, ik ben benieuwd wie die kan beantwoorden: Naar aanleiding van wat of wie heeft Zembla besloten een programma over Ayaan te maken?
    Zit daar weer een verkiezingsstrijd achter?

     
  • At donderdag, mei 18, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Op de site van de Volkskrant wordt een clubje ambtenaren, op personeelsuitje, geinterviewd, die oppert dat het een truc van Wiegel is geweest om Zembla te tippen, om op die manier zowel Ayaan als Rita te ruimen.Twee vrouwelijke onruststooksters kan de VVD niet gebruiken. Gister was er in 2vandaag ook al een politicoloog met een complottheorie.
    Want over een jaar moet er wel weer een paars kabinet komen. Eerder al schreef de Volkskrant over wel dubieuze handelwijze van Zembla-crew in Somalie, tijdens de opnamen. Daar wil ik het maar bij laten.

     
  • At donderdag, mei 18, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Bedankt anonymous, die programma's had ik gemist.
    Dat er meer achter zat was al mijn vermoeden, maar ik had het nog niet in die hoek gezocht. Ik heb vanmorgen wel een aantal intervieuws gehoord vanuit Amerika.
    Daar is niet iedereen enthousiast.
    Zet dat naast de vertoning in de Tweede Kamer van afgelopen dagen, dan krijg je toch een enorm "zielig" beeld van de kikkerslandjespolitiek!

     

Een reactie posten

<< Home