Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

dinsdag, mei 30, 2006

De kift? Of schamen ze zich?

Vandaag waren de topinkomens weer eens actueel! Oh, wat vind ik dat toch een genante stelling. Alsof niemand meer mag verdienen dan onze Minister President.
Uit een onderzoek van Intermediair (http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=319848) bleek dat de topinkomens weer gestegen zijn. De reacties uit de politiek liegen er niet om: Bert Bakker noemt de uitkomsten van het onderzoek "walgelijk" en "een absolute schande".
Echt een maandagonderwerp van de politiek.

Waarom schreeuwen ze zo hard als er iemand meer verdient dan de politici? Waarom hoor je diezelfde politici niet schreeuwen als ze de gevolgen van hun beleid zien bij een grote groep mensen? Ik zou me (als politicus) doodschamen als ik zou lezen dat de toename van mensen die gebruik moet maken van de voedselbank gestegen is met 400%!
Ik zou me, als politicus, doodschamen als ik zou lezen dat de schuldhulpverlening de hulpvragen niet meer aankan.

Blijf maar van die topinkomens af, of moeten straks alle mensen met een hoog inkomen buiten Nederland aan het werk?

Nee Bert Bakker, het is "walgelijk" en "een absolute schande" dat er steeds meer Nederlanders onder de inkomensgrens zitten. Probeer daar je energie eens in te stoppen, en richt je jaloerse blik niet naar de topinkomens.

6 Comments:

  • At dinsdag, mei 30, 2006, Blogger Annelies said…

    Maar ja, als die topinkomens inleveren kunnen de laagstbetaalden er iets bijkrijgen. De pot kan maar één keer leeg toch?

     
  • At dinsdag, mei 30, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Nee, zo werkt het niet. De tijd van nivelleren hebben we gehad. Onze politiek vergeet voor het gemak dat iemand met een inkomen van 8 ton de belasting spekt met minstens 3 ton. Wil je niet alle kennis naar het buitenland jagen, dan zul je topinkomens moeten accepteren.

     
  • At dinsdag, mei 30, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Eh, journaalsoep, dat ben ik maar ten dele met je eens. Als student van een universiteit waar het vel van je oren wordt wegbezuinigd (prijzen omhoog, keuzevakken eruit, docenten met wachtgeld weggestuurd,studiecentra/steunpunten opgeheven, afstudeerrichtingen opgeheven) vind ik het uiterst walgelijk te zien dat de hoofdbestuurder er met bijna 2 1/2 ton weggaat. En ook nog slecht gepresteerd heeft.Dat is niet te verkopen.Uit interne rapporten weet ik dat de bezuinigingen vooral vanwege de groei van het management zijn.

    En deze bestuurder was afkomstig uit de politiek (PvdA 2e kamerlid), en presteerde daar ook al slecht. Blonk uit in nietsdoen.Wil je echt goed verdienen dan moet je niet in overheidsdienst.

     
  • At dinsdag, mei 30, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Ja Anonymous, ik merk het ook. Terwijl de topman van NUON in de top 10 van de topinkomens staat gaat mijn energierekening omhoog zónder dat het verbruik gestegen is. Maar is het een taak van de overheid om hierover te morren, of hebben we daar ondernemingsraden voor? Voor de belasting zijn die topinkomens alleen maar gunstig. Op deze manier kan er meer geïnd worden dan wanneer er genivelleerd wordt.

     
  • At dinsdag, mei 30, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Als die topinkomens betaald worden met belastinggeld, zoals bijvoorbeeld die van directeuren van ziekenhuizen dan vind ik wel dat daar een grens aan gesteld mag en moet worden. Dat is gemeenschapsgeld !

    Jorien

     
  • At woensdag, mei 31, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Die topinkomens worden wel betaald van belastingsgeld, maar de helft gaat weer terug in die pot. Als ik lees dat de directeur van de hartstichting ook een behoorlijk inkomen heeft dan vind ik dat veel erger. Al die vrijwillige donaties die aan de collectanten gegeven worden en daarna verdwijnen in de portemonnee van de directeur.
    Zo ook giro 555, mensen die allemaal vrijwillig geld geven voor rampen. En waar komen de donaties terecht? Minder dan de helft komt bij diegenen waarvoor het bestemd is.
    Laten ze die kanalen eens nalopen, ik denk dat daar meer onkruid te vinden is.

     

Een reactie posten

<< Home