Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

woensdag, mei 24, 2006

Lekker lang weekend of toch iets meer?

Vanmiddag stond er op de Nederlandse wegen al meer file dan normaal op woensdag in de spits.
Allemaal mensen die een kort voorproefje nemen op de grote vakantie.

Dit is niet zomaar een vakantie, toch denk ik dat het merendeel van de mensen in de file niet zou kunnen antwoorden op de vraag "Waarom uitgerekend nu een lang weekend?".
En ook al ben ik geen praktiserend katholiek, ik weet het gelukkig nog wel en kan mijn kinderen uitleggen dat het morgen 's Herenhemelvaartsdag is en de betekenis ervan.

Hemelvaartsdag is altijd 40 dagen na Pasen en altijd op een donderdag, 10 dagen na Hemelvaartsdag is het Pinksteren.
Als alleen degenen die de betekenis van de Katholieke feestdagen kennen, vrij zouden krijgen dan was er vandaag zeker geen file geweest.

Voor iedereen die het graag wil weten, het staat gelukkig ook online op:
http://www.hemelvaartsdag.nl/

6 Comments:

  • At donderdag, mei 25, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Was het misschien dit?:
    Kom, heilige Geest,
    vervul de harten van uw gelovigen,
    en ontsteek in hen het vuur van uw liefde.
    Zend uw Geest uit
    en alles zal herschapen worden.
    En Gij zult het aanzien van de aarde vernieuwen.
    Laat ons bidden.
    God, Gij hebt de harten van de gelovigen
    door de verlichting van de heilige Geest onderwezen;
    geef, dat wij door die heilige Geest
    de ware wijsheid mogen bezitten
    en ons altijd over zijn vertroosting verblijden.
    Door Christus onze Heer. Amen.
    ++++++

    Met dank aan google, die weet nóg meer dan ik.;-))

     
  • At donderdag, mei 25, 2006, Blogger Annelies said…

    Ik weet nóg een weetje over Hemelvaartsdag: 43 jaar geleden werd er op hemelvaartsdag een kindje op aarde gezet. Dat kindje werd later moeder van een groot gezin ;-))

     
  • At donderdag, mei 25, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Hé hier nog zo een die op zo'n feestdag geboren is. Ik kwam niet op Hemelvaartdag maar op Palmzondag!
    Ik ben het jaartal vergeten, ik heb nu eenmaal dementie light.;-))

     
  • At donderdag, mei 25, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Jaja Lurkje, was het niet 1846??
    Dat geheugen laat me steeds in de steek!;-((

     
  • At zaterdag, mei 27, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Eh, niet om klierig te doen, maar voor protestanten geldt hetzelfde: die vieren ook hemelvaatsdag. Daar hebben katholieken niet het monopolie op. Daarom is het w.s ook een algemene feestdag en krijgen niet alleen de katholieken vrij. Vroeger vierden zowel protestanten en katholieken hemelvaartsdag, zij het elk op hun eigen wijze. Het kennen van andere religieuze feestdagen (ramadan, suikerfeest, purimfeest, jom kippoer, lichtfeest) kan overigens ook geen kwaad. Dan kun je een beetje rekening houden met je medemensen, en zul je een joodse collega niet zo snel "Prettige Kerstdagen" wensen, zoals mijn man een keer per ongeluk overkwam (vergeten in de drukte).

     
  • At zondag, mei 28, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Ja maar Nederland wordt al heel lang bewoond door én protestanten én Katholieken. De meeste feestdagen gelden voor beide groepen.
    Toch zou het niet gek zijn de feestdagen van andere grote groepen ook tot nationale feestdagen uit te roepen.
    Dat is pas echt integratie!

     

Een reactie posten

<< Home