Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

maandag, februari 13, 2006

Zouden ze het dan toch eindelijk leren?

Vandaag viel mijn oog op een wel heel bijzonder bericht. Leest allen mee:
op: http://www.onderwijsachterstanden.nl/zit.php/nieuws/zitnie0161.html

Gemeente Amsterdam stelt, op initiatief van de gemeenteraad, EUR300.000 per jaar beschikbaar voor een onafhankelijke en zelfstandige OnderwijsConsumentenOrganisatie. De organisatie moet de belangen behartigen van ouders en leerlingen, informatie geven bij het maken van een schoolkeuze en bij crisissituaties tijdens het doorlopen van de school. Amsterdam heeft met de OnderwijsConsumentenOrganisatie een primeur in Nederland.

Ouders raken steeds meer betrokken bij het onderwijs van hun kinderen. Ze stellen zich meer en meer op als een consument die het beste product voor haar kind wil ‘kopen’. Waar moet ik rekening mee houden? Hoe is het ziekteverzuim en verloop onder het personeel? Wat zijn mijn rechten en plichten? Waar kan ik heen als ik een conflict heb met de school? Er is veel informatie over het onderwijs maar deze wordt versnipperd aangeboden en is niet altijd voor iedereen toegankelijk en onvolledig. Daar wil de gemeente Amsterdam iets aan doen.

Als er zo'n onderwijsconsumentenorganisatie komt, en dan liefst in alle gemeenten zouden er heel wat minder problemen zijn.

Als we dan ook de eisen die aan onze leerkrachten stellen een beetje opschroeven, boven het niveau van de toetsen op: http://lopabo.fontys.nl/pabo-0/pabo0.htm
Is de kans groot dat we weer een kennisland worden.

Misschien toch maar eens vaker harder schreeuwen, dan blijkt dat, het zij jaren later, wel geluisterd wordt!