Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

vrijdag, februari 10, 2006

CITOtoets

Die minister van der Hoeven toch!
Vandaag een staaltje "omgekeerde" politiek. Minister van der Hoeven wil dat "ALLE"kinderen aan het eind van de basisschool de CITO-toets maken, of eventueel een andere toets zoals de NIO, de Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau of de GIVO=Groninger Intelligentietest voor Voortgezet Onderwijs.
Niet omdat Minister van der Hoeven begaan is met het kind maar omdat ze wil weten wat de kinderen geleerd hebben op de basisschool. En als die kindertjes een achterstand hebben opgelopen dat weten ze dat tenminste aan het eind van de basisschoolperiode.
Niet dat het kind daar iets aan heeft, die achterstand is namelijk niet meer in te halen, het kind is de dupe van die hele flauwe kul.
Nee, basisscholen worden afgerekend op hun slechte presteren!

Gaan basisscholen daarvan beter presteren? Nee, ze zijn slim genoeg om als volgt te redeneren: (sstt niet verder vertellen) Als wij kansarme leerlingen voortaan mijden, gaan we hoger scoren en dan krijgen we meer geld.

Dus ouders: Krijg toch alsjeblieft allemaal alleen voorbeeldige, slimme en vooral kansrijke kinderen, want anders hebben de scholen een probleem.

Minister van der Hoeven kan natuurlijk ook de leerplichtwet, cq schoolplichtwet aanpassen. Onder haar regime geldt de leerplichtwet alleen voor kansrijke kindertjes.

En wat ze met de andere kindertjes wil doen?
Tja, dat valt weer onder een ander ministerie.

Waar gaan we zo toch naar toe?
Even de laatste decennia:
Eerst was er de LOMschool en nog een aantal bijzondere scholen. O ja, er was ook nog speciaal onderwijs. Kindjes die het normale tempo niet konden volgen om wat voor reden dan ook, kregen daar extra aandacht en in kleine groepen les.
Dat onderwijs werd te duur, en daarom kwam de WSNS (Weer Samen Naar School).
De gewone basisschool moest de kinderen met een extra zorgbehoefte maar opvangen.
Maar de leerkrachten hadden geen knowHow, geen mankracht, geen aanpassingen, ze kregen alleen maar extra werk.
Pas ruim 5 jaar later kwam het Rugzakje, een beetje geld voor aanpassingen.

Nog steeds loopt een kind met een handicap het risico om als dom aangezien te worden, en daar helpt geen rugzakje tegen.

MINISTER van der HOEVEN!! LUISTER: Wij, ouders, wij willen helemaal niet zo veel, het enige is een veilig klimaat en een plek waar onze kinderen gewoon kunnen leren en zich kunnen ontwikkelen.
Is dat nu echt teveel gevraagd?