Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

dinsdag, november 01, 2005

"Één op de negen vrouwen...

krijgt te maken met borstkanker", hoorde ik op het nieuws. Twee zussen gingen me al voor, en daarom werden de overige 'zussen' "risicogevallen". Daar kun je op vele manieren mee omgaan. Mijn ene zus voert struisvogelpolitiek: "Wat niet weet wat niet deert!" en:"Als mijn tijd gekomen is, merk ik het heus wel!".
Maar ik liet trouw foto's maken, iedere twee jaar. Tot een half jaar geleden, toen was de uitslag 'verdacht'. Nieuwe controle over een half jaar!
Ik kreeg het niet uit m'n gedachten, in m'n hoofd speelde al m'n sterfbed.;-((
Vorige week was het half jaar om, en ik hoopte dat ik ergens die struisvogel zou tegenkomen. Maar nix...geen struisvogel, dus daar ging ik met lood in m'n schoenen. Die foto's zijn een hel, helemaal als je zo mager bent als ik.
Na 5 dagen mag je bellen voor de uitslag. Ik hoopte zo dat ik het zou 'vergeten', helemaal nu m'n man een week in Cyprus zit.
Maar niets, hij belde zelfs om me eraan te herinneren, niet te wachten tot morgen maar vandaag al te bellen.
Even wat extra koffie om wat moed in te drinken.
Pfft...de assistente las de uitslag voor. Het verdachte was 'weg', geen calcificaties meer, wat een opluchting. Eindelijk kon ik weer rustig ademhalen. Maar ik blijf verdacht, voortaan moet ik jaarlijks naar dat martelwerktuig.
Mijn angst voor borstkanker is mijn hele leven al groot. Op 15jarige leeftijd hoorde ik voor het eerst van een mamma-amputatie. Dat maakte toen zo'n indruk op me. Nachtmerries kreeg ik ervan, steeds de vraag van "Hoe doen ze dat?" Later leerde ik er meer over, maar m'n angst bleef.
Alles gedaan om het te voorkomen, nauwelijks de pil gebruikt, lang (16 jaar) borstvoeding gegeven, nooit hormonen geslikt.
Gelukkig nu een jaar uitstel van executie.

5 Comments:

  • At dinsdag, november 01, 2005, Blogger journaalsoep said…

    Nee Lurkje, over dit soort dingen praat ik niet, Theo krijgt alleen de mededeling, de kinderen weten van nix en ik pieker er lustig in m'n eentje op los. Zelfs als de uitslag wel slecht geweest zou zijn, was ik, zónder iets te zeggen naar het ziekenhuis gegaan. Pas achteraf, als alles weer goed is, kan ik erover praten. En stoppen met roken, Hanneke, is in zo'n stresstijd van afgelopen half jaar uitgesloten. Ik geloof dat ik longkanker makkelijker zou accepteren dan borstkanker. Borstkanker is voor mij zó beladen, zo dreigend, vooral omdat ik zo weinig kan doen om het te voorkomen.
    Het is al een hele overwinning van me om het hier neer te zetten. Dus vergeet het maar gauw, kan ik komend jaar weer in m'n eentje in m'n rats zitten.
    In m'n eentje heb ik de angsten onder controle, als anderen ermee bezig zijn verlies ik de controle.

     
  • At dinsdag, november 01, 2005, Blogger Annelies said…

    *knuffel*
    (weet niets zinnigs te zeggen)

     
  • At woensdag, november 02, 2005, Blogger Irene said…

    Hoi Nell,

    Ook van mij dikke knuffel.
    Ken de keerzijde van de medaille maar al te goed.

    (hier stond eerst een heel verhaal, maar ik laat het hier maar bij)

    Sterkte!

     
  • At vrijdag, november 04, 2005, Anonymous Anoniem said…

    Wat een goed nieuw! Als het van vaag naar goed gaat dan zal het volgend jaar alleen maar beter zijn.
    Enne niet je hersens overactiveren door te piekeren. Geef die grijze cellen ook een beetje rust.

    Groetjs,Marjan

     
  • At zaterdag, november 05, 2005, Blogger journaalsoep said…

    Ja, ik mág nu weer een jaar de struisvogel spelen, en dat doe ik ook. Maar het blijft dreigen op de achtergrond. Dat maakt dat ik heel alert blijf. Ik weet dat ik niet de enige ben, maar dat het zo dichtbij komt maakt angstig.

     

Een reactie posten

<< Home