Het onderwijs
Na een rustperiode toch maar weer eens m'n blog bijwerken, zeker na het lezen van onderstaand bericht:
*****
Maastricht/Den Haag, 8 april. De harde conclusies van het rapport-Dijsselbloem worden niet gestaafd door de deelonderzoeken die eraan ten grondslag liggen. De commissie Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen heeft vooral wíllen concluderen dat de overheid het onderwijs heeft verwaarloosd en dat het onderwijspeil is gedaald.
Dat zeggen Lex Borghans en Dinand Webbink, twee onderzoekers die hebben meegewerkt aan de deelonderzoeken. Het rapport, genoemd naar voorzitter Jeroen Dijsselbloem (PvdA) van de commissie, werd in februari gepresenteerd. Volgende week debatteert de Tweede Kamer over Dijsselbloems conclusies en aanbevelingen.
Dijsselbloem zegt dat scholieren slechter zijn geworden in taal en wiskunde. Hij zegt niet dat dat komt door de onderwijsvernieuwingen, maar die suggestie wordt wel gewekt. Volgens Borghans, hoogleraar arbeidseconomie aan de Universiteit Maastricht, is het niet te zeggen of scholieren door de jaren heen beter of slechter zijn gaan presteren. Net zo min zijn negatieve effecten van de onderwijsvernieuwingen op schoolprestaties aangetoond. De conclusies van Dijsselbloem zijn „politiek”, zegt Borghans.
*****
En zo werkt dat! Iedereen roept het al jaren, de ouders, de leerkrachten en ook de leerlingen.
Stop ALLEMAAL maar met zo te denken en zo te voelen. Pas als de wetenschappers bewezen hebben dat het onderwijs kwalitatief inderdaad afgenomen is, is er weer recht van spreken.
*****
Maastricht/Den Haag, 8 april. De harde conclusies van het rapport-Dijsselbloem worden niet gestaafd door de deelonderzoeken die eraan ten grondslag liggen. De commissie Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen heeft vooral wíllen concluderen dat de overheid het onderwijs heeft verwaarloosd en dat het onderwijspeil is gedaald.
Dat zeggen Lex Borghans en Dinand Webbink, twee onderzoekers die hebben meegewerkt aan de deelonderzoeken. Het rapport, genoemd naar voorzitter Jeroen Dijsselbloem (PvdA) van de commissie, werd in februari gepresenteerd. Volgende week debatteert de Tweede Kamer over Dijsselbloems conclusies en aanbevelingen.
Dijsselbloem zegt dat scholieren slechter zijn geworden in taal en wiskunde. Hij zegt niet dat dat komt door de onderwijsvernieuwingen, maar die suggestie wordt wel gewekt. Volgens Borghans, hoogleraar arbeidseconomie aan de Universiteit Maastricht, is het niet te zeggen of scholieren door de jaren heen beter of slechter zijn gaan presteren. Net zo min zijn negatieve effecten van de onderwijsvernieuwingen op schoolprestaties aangetoond. De conclusies van Dijsselbloem zijn „politiek”, zegt Borghans.
*****
En zo werkt dat! Iedereen roept het al jaren, de ouders, de leerkrachten en ook de leerlingen.
Stop ALLEMAAL maar met zo te denken en zo te voelen. Pas als de wetenschappers bewezen hebben dat het onderwijs kwalitatief inderdaad afgenomen is, is er weer recht van spreken.
2 Comments:
At dinsdag, april 15, 2008,
Annelies said…
Tja, sommige dingen zijn ZO overduidelijk... daar heb je geen wetenschap voor nodig... dat ziet een blinde...
At zaterdag, april 19, 2008,
Anoniem said…
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Een reactie posten
<< Home