Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

maandag, januari 28, 2008

Dag van de Privacy

Vandaag is De Europese Dag van de Privacy! Kijk maar op:
Mijn Privacy

Waarom is zo'n dag nodig? De overheid verzamelt veel informatie over ons. Niet alleen de overheid verzamelt informatie maar ook bedrijven weten wat we inkopen, hoe we wat we ge- en verbruiken. Dit allemaal onder het motto van meer op ons afgestemd produktaanbod.
Smoesjes, als ik graag een bepaald merk heb, en het bedrijf kan een ander merk leveren waaraan ze meer winst behalen telt mijn wens niet meer mee.

Alles over ons staat geregistreerd. Zolang die info goed en veilig bewaard blijft is er niet veel aan de hand.
Maar......
Als er mensen zijn die er misbruik van willen en/of kunnen maken is er meteen enorm veel info over je bekend.

Het College Bescherming Persoonsgegevens 'waakt' over onze privacy. Ze controleren of de overheid zich aan de wet over de Privacy houdt.

Het opslaan van al die gegevens gaat me veel te ver. De Overheid geeft een schoolvoorbeeld van het niet goed begrijpen van gebruikte termen.
Het sofi-nummer is vervangen door het BSN (burgerservicenummer) Vooral burgerservice geeft een totaal verkeerd beeld.
* Als ze burgerservice op maat geven dan weten ze dat ik onmogelijk mijn paspoort op kan halen tijdens hun openingstijd. Echte burgerservice zou die openingstijd aanpassen aan mijn schema.
* Als ze burgerservice op maat geven dan weten ze dat ik vreselijk geïrriteerd raak als ik een nummertje moet trekken om vervolgens 3 kwartier te moeten wachten op een ongemakkelijke stoel in een vervelende ruimte.
* Als ze burgerservice op maat geven dan weten ze dat ik allergisch ben voor arrogante baliemedewerkers.

En ondertussen weten ze alles over mij maar wat mag ik weten over onze politici en hun ambtenaren?