Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

maandag, december 10, 2007

In wiens belang?

Dat er door de media ongenuanceerd wordt weergegeven is niet vreemd, maar soms gaan ze wel heel erg ver.
Graag wijs ik op onderstaand persbericht:

docenten vrezen effect gratis schoolboeken op kwaliteit
Persbericht

Utrecht, 6 december 2007

DOCENTEN VREZEN EFFECT GRATIS SCHOOLBOEKEN OP KWALITEIT
Verwachtingen docenten van nieuwe financieringswijze leermiddelen onderzocht

Vanaf volgend schooljaar wordt de financiering van leermiddelen voor het voortgezet onderwijs in de lumpsum van de scholen opgenomen. Concreet betekent dit dat de bekostiging van schoolboeken voor rekening van de school komt. In de huidige situatie worden leermiddelen door de school gekozen en door de ouders betaald. Onderzoek onder docenten wijst uit dat veel docenten huiverig zijn voor de nieuwe regeling. Zo verwachten zij dat de regeling een bedreiging vormt van hun vrijheid bij de selectie van nieuwe leermiddelen en vrezen ze dat bij de keuze van leermiddelen prijs belangrijker wordt dan kwaliteit. Het onderzoek is uitgevoerd door DUO Market Research in opdracht van de GEU, brancheorganisatie van de educatieve uitgeverijen.

Aan het onderzoek werkten ruim elfhonderd docenten uit het voortgezet onderwijs mee. Bijna allemaal zeggen ze bekend te zijn met de komst van de nieuwe regeling. Opvallend is dat meer docenten negatief (44%) dan positief (37%) tegenover de regeling staan. Docenten die de regeling zien als een bedreiging geven daarvoor met name als argumenten dat door een ontoereikend budget de school wordt beperkt in het kiezen van een methode; dat de prijs van een methode belangrijker wordt dan de kwaliteit en dat men langer met een methode zal moeten werken. Maar liefst tweederde van de docenten verwacht dat hun school langer met een methode gaat doen als gevolg van de regeling. De belangrijkste reden voor docenten om positief tegenover de regeling te staan is de kostenbesparing voor de ouders.

Dit voorjaar wees vergelijkbaar onderzoek onder schoolmanagers uit dat van die groep het merendeel wel positief tegenover de nieuwe regeling staat, maar van mening is dat het bedrag van € 308 per leerling per schooljaar volstrekt ontoereikend zal blijken. 42% van de schoolmanagers verwacht gemiddeld langer met een methode te gaan doen als gevolg van de nieuwe lumpsumregeling.

Over DUO Market Research
DUO Market Research is in 1995 opgericht en uitgegroeid tot een middelgroot marktonderzoeksbureau met een aantal onderzoeksspecialisaties. Een van die specialisaties is het verrichten van onderwijsonderzoek: onderzoek onder directeuren, opleidingscoördinatoren, decanen, docenten, leerlingen en studenten op alle onderwijsniveaus.

Bij publicatie of verspreiding de bron vermelden: DUO Market Research


Waarom heb ik hier mijn twijfels bij? Het onderzoek is niet gedaan door een neutraal bureau, maar notabene door de grootste belanghebbenden: de UITGEVERS! (zij die het meest verdienen aan de schoolboeken (cq de ouders).

De leraren hebben zich laten misbruiken door de uitgevers, de vragen zullen wel suggestief gesteld zijn.
Ik heb nog geen enkele leerkracht gehoord over té weinig/slechte kwaliteit/oude boeken etc.
De meesten zijn zelfs blij dat ze nu af zijn van die dure, alles voorkauwende methodes.
Nog steeds zijn de financiën bepalend voor dat soort machthebbers, en niet de sympathie voor de ouders.
Nog enkele van die idiote onderzoeken en dan zul je zien dat die gratis boeken weer van de baan zijn.