Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

maandag, oktober 15, 2007

EKD-Randstad en schietpartijen

Wat is dat toch met die steden in de Randstad. Rotterdam en Amsterdam werken al langer met een eigen vorm van het EKD.
Vooral in Rotterdam zijn ze daar erg enthousiast over. Ook Amsterdam draagt een steentje bij aan het enthousiasme over HUN EKD.
Iedere gelegenheid om hun enthousiasme in de media tentoon te stellen wordt gretig aangenomen.

Als ik daar hun verhalen aanhoor bekruipt me een gevoel van jaloersheid. Jaloers omdat het daar allemaal zo geweldig loopt. Gelukkig laten de media ook de andere kant zien. Een kant die mij de indruk geeft dat het daar helemaal niet zo geweldig gaat.
Een kant die mij de indruk geeft dat het aantal incidenten alleen maar toeneemt, vooral onder de jongeren.
Op scholen maar ook op straat. En wat vindt men het dan belangrijk om te melden van welke komaf de dader en/of het slachtoffer zijn. Hoezo integratie/discriminatie etc?
Zelden hoor ik bij daders dat het Friezen, Groningers of Limburgers zijn.

Waar ik niets over hoor is de reden waarom zo'n kind al op zo'n jonge leeftijd zo vol met woede kan zitten. Waar ik ook niets over hoor is de reden waarom school die woede niet eerder opgepikt heeft.

Het gaat toch zo geweldig in de Randstad? Ik betwijfel of het invoeren van een eigen EKD daar zoveel positiefs heeft bijgedragen.

Het lijkt meer een publiciteitsstunt voor Geluk en zoals het er nu naar uitziet ook voor Cohen.

Waar ik het meest van baal zijn die rouwdiensten nĂ¡ het incident. Iedereen (voor de camera) met een bedrukt gezicht, maar waarom hebben ze het incident niet voorkomen?
Ze hebben toch een EKD?

2 Comments:

  • At maandag, oktober 15, 2007, Anonymous Anoniem said…

    Dat is wel een beetje kort door de bocht. R'dam en A'dam zijn vervende voorstanders van het ELK OMDAT er zoveel probleemjongeren wonen.Vooral uit importhuwelijken worden veel probleemjongeren geboren, vooral jongens
    met een laag IQ en/of gedragsproblemen.Die combinatie is erg gevaarlijk. Zie een artikel onlangs in Trouw, over een moslim-hulpverleenster, die de neef-nicht huwelijken aanwees als belangrijkste oorzaak van verstandelijke handicaps en zwakbegaafdheid.Veel ouders die het beste voor hun kinderen willen, verhuizen de stad uit, of zoeken een school buiten de stad. Zelf ben ik er ook zo een: mijn kinderen gaan buiten de stad naar school. Maar een rechtstreeks verband tussen het verbeteren van de situatie en het ELK is er niet: eerder het tegendeel, de ernst van de situatie maakt beleidsmakers bereidwilliger het ELK in te voeren.

     
  • At dinsdag, oktober 16, 2007, Blogger journaalsoep said…

    Ja, maar het is wel Amsterdam die staat te roepen dat ze trots zijn op zoveel nationaliteiten in hun stad. Inderdaad iets om trots op te zijn. Maar ook iets om rekening mee te houden in het maken van het beleid.
    En volgens mij hebben ze nog steeds niet door hoe dat beleid gemaakt moet worden.
    Problemen hebben meestal een oorzaak, problemen oplossen betekent ook eerst de oorzaak achterhalen.
    Het lijkt me dat op dat vlak meer te leren valt dan bijvoorbeeld zich verdiepen in het EKD.

     

Een reactie posten

<< Home