Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

zondag, februari 24, 2008

Alweer de schoolboeken, de profiteur!

Vanmorgen op Buitenhof, de profiteur met zijn visie op de gratis schoolboeken:
.Bram Peper

Kritiek op gratis schoolboeken

***************************************
` Het systeem van gratis schoolboeken
moet niet worden ingevoerd.Dat vindt
oud-minister Peper,die voorzitter is
van de distributeurs van schoolboeken.
In het tv-programma Buitenhof zei hij
dat de bestaande subsidieregeling beter
kan worden uitgebreid.

Nu krijgen mensen met een laag inkomen
geld voor het kopen van de boeken.Die
regeling moet worden uitgebreid naar de
middeninkomens,vindt Peper.

Het kabinet wil de schoolboeken gratis
maken.Scholen krijgen zo'n 300 miljoen
euro om de boeken zelf aan te schaffen.
Dat moet Europees worden aanbesteed en
dat wordt een bende,voorspelt Peper


Als voorzitter van de distributeurs van schoolboeken heeft hij een groot belang in de financiën van de ouders.
Scholen moeten zich nu aan een bepaald budget houden en dat voelt de heer Peper in zijn portemonnee.
Bram Peper heeft al vaker laten zien dat zijn belang bóven het belang van anderen staat, maar dat hij zo ver zou zakken om dat ook op in Buitenhof te vertellen gaat toch wel erg ver.

En nu maar hopen dat de regering standvastig blijft.

2 Comments:

  • At maandag, februari 25, 2008, Anonymous Anoniem said…

    Weer een politicus die de problemen in het onderwijs wil oplossen.
    In de praktijk beslissen de leraren op de scholen met welke methode ze gaan werken. De grote uitgeverijen bieden die methodes aan en de vaksectie beslist.
    Hoe moet je de Bosatlas of die bepaalde geschiedenismethode Europees aanbesteden?
    Alle scholen in Nederland dezelfde methode?

     
  • At maandag, februari 25, 2008, Blogger journaalsoep said…

    Nee hoor, de individuele leerkracht heeft niets te zeggen over de methode die hij/zij gaat gebruiken. Dat wordt door de sectie bepaald in overleg met de boekendistribiteur.
    Daarbij speelt het contract dat de school, of het samenwerkingsverband van scholen, met de distribiteur gesloten hebben een grote rol.
    Scholen (schoolbesturen) krijgen daarvoor een bonus die weer niet doorberekend worden in het door de ouders te betalen bedrag.
    De macht ligt dus niet bij de individuele leerkracht maar bij de distributeurs.
    De distribiteur verkoopt liever 4 wis of natuurkunde boeken met veel poespas en daarbij nog 4 werkboeken i.p.v één goed leerboek voor het 5de en 6de leerjaar van het gymnasium.
    Deze idioterie verklaart de prijsstijging van ruim 300% binnen 10 jaar.

     

Een reactie posten

<< Home