Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

maandag, oktober 23, 2006

Geld is en blijft toch belangrijker

Vandaag las ik het volgende bericht:
____

Bacardi blokkeerde campagne tegen alcohol'De alcoholindustrie heeft twee jaar geleden voorkomen dat er een campagne tegen drankmisbruik bij kinderen zou komen. Omdat op een van de posters een meisje stond die uit een flesje Bacardi dronk, dreigde Bacardi met een schadeclaim.
De campagne was opgezet door de Stichting Alcoholpreventie (STAP). Op de bij de campagne horende posters stonden een jongen en een meisje van ongeveer twaalf jaar. De jongen dronk uit een blikje Heineken, het meisje uit een flesje Bacardi Breezer.
Bacardi hield postercampagne tegen
Probleem‘We zagen dat kinderen steeds jonger gingen drinken. Dat kwam deels door de zoete mixdrankjes. We wilden dat probleem in beeld brengen,’ zegt directeur Wim van Dalen van STAP in Trouw. Op de affiches stonden verder waarschuwingen voor de gezondheidsrisico’s van alcohol bij kinderen.
Maar Bacardi vond het onterecht dat mixdrankjes werden geassocieerd met drankmisbruik onder kinderen en spande een kort geding aan. De fabrikant eiste terugtrekking van de posters. Na onderhandeling tussen de advocaten ging STAP op het verzoek in. De stichting besloot hiertoe omdat een eventuele schadevergoeding nooit zou kunnen worden betaald.
_____

Niets nieuws, ik wist al dat economie boven de gezondheid gaat.
Alleen weten onze politici het nog niet, zij denken nog steeds dat je ouders verantwoordelijk moet stellen voor het drankgebruik van de jeugd.

Laten ze de hetze tegen roken nu ook inzetten tegen drankgebruik. Dat zou veel leed voorkomen!