Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

woensdag, september 27, 2006

Hebben jullie de schoolboeken van je kinderen al gecontroleerd??

De VVD heeft er weer een nieuw verkiezingslokkertje bij. Ze hebben namelijk een meldpunt voor té gekleurde teksten in schoolboeken.
Wat is de aanleiding?
In een VMBOgeschiedenisboek stond de tekst: dat "rechtse partijen sociale ongelijkheid niet zo’n probleem vinden.”
Goede vooruitblik van die schrijvers. We hebben afgelopen jaren allemaal gezien dat de ongelijkheid toenam. Er kwamen inderdaad meer miljonairs en als bewijs van ongelijkheid zag je het aantal voedselbanken en het beroep op schuldhulpverlening toenemen.
Als dat geen ongelijkheid is weet ik het ook niet meer. Ik kan me toch niet voorstellen dat mensen miljonair worden omdat ze hun eten op de voedselbank gaan halen.;-))

Voor de VVD een reden om een meldpunt voor "foute" teksten in geschiedenisboeken en alle schoolboeken in te richten. Ze menen het serieus, er zijn al meerdere reacties.

Tijd om de boeken van ons kroost ook eens te gaan controleren.

3 Comments:

  • At woensdag, september 27, 2006, Blogger Annelies said…

    Tja, wat is nou eigenlijk gekleurd?? En wie bepaald of het gekleurd is? Of iig in zijn ogen een ongewenst kleur heeft??

     
  • At woensdag, september 27, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Heb je die boeken dan allemaal al ? Ik moet er nog steeds 2 van Iddink ontvangen ..

    Maar serieus, de maatschappijleerboeken van mijn kinderen lijken meer op een verkiezingspamflet van GroenLinks.Dat is zeker. Maar de VVD zou zich beter kunnen bezighouden met de actie van de Conumentenbond voor gratis schoolboeken. Het CDA beweert nu dat na het schrappen van het lesgeld het vo echt gratis is. Dat is kennelijk hun antwoord op de C B actie. En daarmee belanden ze weer in de oude spagaat. Ouders hoeven niet te betalen, scholen komen geld tekort, wat overheid niet vergoed, dus ouders moeten "vrijwillig" of "verplicht vrijwillig" boeken, copieerkosten, schoolpasjes, ouderbijrage, BUMArechten etc betalen, op straffe van uitsluiting of deurwaarders aan de deur.

    Laat de VVD en het CDA zich daar eens mee bezighouden ipv bovenstaand geneuzel/gehuichel.

     
  • At vrijdag, september 29, 2006, Blogger Marrigje said…

    Gratis schoolboeken vind ik wel heel ver gaan. Maar alle scholen verplicht een boekenfonds zou niet verkeerd zijn. Dat scheelt heel erg in de kosten. Bovendien heb ik bij het VO van mijn kinderen gemerkt dat de leerkrachten dan beter nadenken over het kiezen van een methode/leerboek. Ze moeten er tenslotte minstens 5 jaar mee werken.
    Is dus om meer redenen een goed idee.

     

Een reactie posten

<< Home