Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

zaterdag, oktober 28, 2006

"Blauw staat ons allemaal" jaja.....

Als het aan prof.mr. Pieter van Vollenhoven ligt gaan we straks allemaal in 't blauw....

'Burger moet zelf ingrijpen bij geweld'
27 oktober 2006 11:36
DEN HAAG - Het overheidsadvies aan burgers om 112 te bellen bij geweldsmisdrijven is niet voldoende en te passief. Het publiek moet ook worden opgeroepen om in te grijpen als dat mogelijk is.
Dat betoogt prof. mr. Pieter van Vollenhoven vrijdag tijdens het symposium Zit heldenmoed ons in het bloed? in Den Haag.
Van Vollenhoven, als voorzitter van de stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie spreker op het symposium, betwijfelt of "heldenmoed nog in ons bloed zit.". Volgens hem bestaat bij veel mensen onduidelijkheid over wat wel en niet te doen als ze getuigen zijn van geweldsmisdrijven.
Veiligheid
"Het nemen van je eigen verantwoordelijkheid voor veiligheid is je door de overheid immers lang ontraden, omdat de veiligheid werd gezien als een taak van de overheid alleen."
Van Vollenhovens stichting hoopt binnenkort met voorstellen te komen om te stimuleren dat mensen weer de helpende hand willen bieden.
*************

Een mooi streven maar in de praktijk niet uitvoerbaar. Ik ken meerdere voorbeelden waarbij degene die ingrijpt z'n ingrijpen mocht betalen met de dood.
Niet dat ik voorbij zou lopen als ik een geweldsmisdrijf zie of dat ik me als ramptoerist zou opstellen, maar hulptroepen inroepen zou voor mij de enige manier van ingrijpen zijn.

Ik ben benieuwd naar de voorstellen van de stichting van Van Vollenhoven. In 't ergste geval krijgen we straks allemaal een pistool, in 'n meer gunstig geval een sportfluitje.;-)))

1 Comments:

Een reactie posten

<< Home