Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

donderdag, maart 09, 2006

Gestemd!

Het was zoals ik verwachtte, tot het laatst toe getwijfeld, zelfs na het stemmen wist ik niet of ik het goed had gedaan.
Maar bij het zien van de uitslag was ik zeer tevreden, meerdere mensen hebben dezelfde keuze gemaakt als ik.
Tegen de Donjon gestemd, daarvoor was een referendum.
Wat is de Donjon?
Lees maar even mee:
*****
Bij het referendum dat gelijktijdig werd gehouden met de gemeenteraadsverkiezingen zou blijkens eerste schattingen zo'n 60 procent van de kiezersvoor een ‘nieuwe’ toren in de ruïne van de voormalige middeleeuwse Valkhofburcht. Ter gelegenheid van de viering van Nijmegen 2000 staat op dit moment staat in het Valkhof een tijdelijke toren, opgetrokken met steigers en zeildoek. Dit model is geïnspireerd op tekeningen van het bouwwerk dat keizer Frederik I Barbarossa omstreeks 1150 op deze plaats liet neerzetten. Het bouwsel is zo populair dat een meerderheid dit wil vervangen door een stenen toren.
*****
Jammer, zo'n replica is toch niet echt? En dat terwijl er zoveel mooie historische panden tegen de vlakte gaan, omdat het onderhoud te duur is en er meer verdiend kan worden met een groot kantoorpand, dat straks nog jaren leegstaat.

Politiek? Ik zal het nooit helemaal begrijpen, zeker als ik zie hoe er vandaag vanuit Den Haag gereageerd wordt.