Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

woensdag, december 28, 2005

Tradities: Onnozele Kinderen

Vandaag is het 28 december. In mijn geheugen staat gegrift dat 28 december de dag van "Onnozele Kinderen" is. Een dag dat de jongste kinderen de baas zijn in het gezin.
De oorspronkelijke betekenis gaat terug naar de tijd van Koning Herodes:
Koning Herodes hoorde van de geboorte van een nieuwe koning. Hij was bang dat deze koning hem van de troon zou stoten en besloot het Jezuskind te doden. Omdat hij niet wist waar Jezus zich bevond, liet hij voor alle zekerheid alle jongentje onder de twee jaar in Bethlehem doden. Tevergeefs, want Jezus was met Jozef en Maria naar Egypte gevlucht.
Het feest van Onnozele-kinderen viert men op 28 december. Drie dagen na Kerstmis. Net als bij Sint Maarten gingen kinderen de straat op om te bedelen voor snoep en geld. Kenmerkend is dat de kinderen verkleed als volwassenen langs de deuren gingen om hun lied te zingen. Vooral in het Zuid Nederland en Noord Vlaanderen vierden kinderen dit Onnozele-kinderenfeest.
Langzaamaan verliezen we deze tradities of ze krijgen een betekenis van zoveel mogelijk voor jezelf binnenhalen. Wij haalden destijds geld op voor een goed doel, dat doel werd binnen de parochie bepaald.Meestal was het geld bestemd voor een, uit het dorp afkomstige, missionaris die in Afrika werkte.

Nu mogen de jongste kinderen even de baas zijn op 28 december, ze mogen bepalen wat op tafel komt. En dat is alles....

Het geloof kent vele tradities, destijds ervaarde ik ze als belastend. Je deed mee omdat je moest, omdat het opgelegd werd. Pas nu ik het geloof met de kerk en al z'n tradities al jaren achter me gelaten heb begin ik te beseffen dat er toch ook veel goede dingen aan die tradities zaten.

Het opgelegde staat me nog steeds tegen, ik ben nog nooit naar een st-Maartenviering op de basisschool geweest, terwijl ik toch al ruim 24 jaar kinderen naar de basisschool breng. Het massale en het opgelegde staat me teveel tegen, waarom?? Dat weet ik ook niet.

Vreemd...misschien dat ik daar nog ooit een verklaring voor vind.

8 Comments:

  • At woensdag, december 28, 2005, Blogger Annelies said…

    memories.....

    Wij kregen op onnozele kinderen altijd in de kerk een snoepje van onze (ouderwetse en zeker niet kindvriendelijke) pastoor. Roomfondant. Ik weet het nog precies.

    En toen ik voor mijn keizersnee 14 jaar geleden mocht kiezen uit 28, 29 of 30 december heb ik bewust NIET vor onnozele kinderen gekozen. Zo'n onnozele dag voor een kind om ter wereld te komen...

     
  • At woensdag, december 28, 2005, Blogger journaalsoep said…

    Wat leuk dat jij Onnozele kinderen wel kent! Hier kijken ze me vreemd aan als ik erover begin.
    Ik vraag me af of er tegenwoordig nog iets speciaals gebeurt op Onnozele kinderen. Weet jij dat Annelies?

     
  • At woensdag, december 28, 2005, Blogger Annelies said…

    Hier wordt tegenwoordig niets speciaals meer gedaan op 28 december.
    Ik zwelgde dan ook ineens in herinneringen toen ik je blogje vanmorgen las ;-))
    Roomfondant blijft voor mij altijd verbonden aan Onnozele Kinderen.

     
  • At donderdag, december 29, 2005, Blogger Irene said…

    Onnozele kinderen ken ik niet, wel het verhaal van koning Herodes.
    Ook de traditie van de boon in de pudding, dat deden wij met kerst en dan mocht je op 3 koningen kiezen wat er werd gegeten.
    Tenminste zo deed mijn mam dat altijd.

    **zucht**
    jeugdsentiment

     
  • At donderdag, december 29, 2005, Blogger Unknown said…

    Hahahahhaaaa, wij vieren al mijn hele leven mijn pa's verjaardag op 28 december. En dat onnozele kind is dus gisteren 65 geworden...
    Verder ken ik de traditie niet, maar ben dan ook pc opgevoed en niet katholiek.

    Groet. Britt

     
  • At donderdag, december 29, 2005, Blogger Irene said…

    PC opgevoed?
    Toen al?? ;-)))

    Gefeliciteerd met je vaders verjaardag!!

     
  • At vrijdag, december 30, 2005, Blogger journaalsoep said…

    Britt, Van Harte Gefeliciteerd met de 65ste verjaardag van je Pa!

     
  • At vrijdag, december 30, 2005, Blogger Unknown said…

    Irene,
    Pc opgevoed worden is net zo iets als Rk opgevoed worden. Maar dan toch nog een beetje anders én zonder Onnozele-kinderendag. Maar ik vind het wel een leuke, onthouden doe ik zeker.

    Groet. Britt

     

Een reactie posten

<< Home