Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

woensdag, november 23, 2005

Wisten jullie dat....

"Ouders moeten meer aandacht besteden aan de opvoeding en vorming van hun kinderen. De bevolking is relatief tevreden over de inspanningen van scholen om leerlingen normen en waarden bij te brengen. De ouders doen het echter minder goed, terwijl zij juist hoofdverantwoordelijk zijn voor de opvoeding. Een betere opvoeding helpt in de strijd tegen criminaliteit en versterkt ieders verantwoordelijkheidsgevoel. Dit blijkt uit de meting van de Belevingsmonitor die is gehouden in het voorjaar van dit jaar. " dat komt van een persbericht van het ministerie. (Het hele bericht staat op:
http://www.regering.nl/actueel/nieuwsarchief/2005/11November/21/0-42-1_42-73964.jsp )
Vreemd toch dat hoe meer professionals er bij een opvoeding betrokken zijn des te meer er gemopperd wordt!
De mens zit raar in elkaar. Mijn moeders stokpaardje vroeger was: "Als het goed gaat met je kinderen is dat omdat je zulke geweldige kinderen hebt, gaat het slecht dan is het altijd de schuld van de ouders!"
Fouten van scholen, van allerlei pedagogen, van psychologen en andere betweters tellen niet mee, Nee! Ouders, die zijn bij voorbaat verdacht.
En zo'n grote groep? Die kun je makkelijk beschuldigen, het gaat maar om bijna 10miljoen mensen.

Makkelijke manier om de oorzaak van maatschappelijke onvrede aan te wijzen, dump de verantwoordelijkheid bij de ouders.

Voelen jullie je aangesproken door zo'n bericht?

4 Comments:

  • At woensdag, november 23, 2005, Blogger Annelies said…

    Ik niet.
    Ik doe mijn best.. en trouwens: ik heb geweldige kinderen!

     
  • At woensdag, november 23, 2005, Blogger journaalsoep said…

    Houden zo, Annelies!
    Ik heb ook geweldige kinderen, maar ik weet niet of de buitenwereld dat ook vindt. Wat er ook gebeurt, ik weet dat ik in ieder geval altijd met de beste bedoelingen "opgevoed" heb.
    En nu maar afwachten of dat bij alle kinderen ook goed uitpakt!

     
  • At woensdag, november 23, 2005, Blogger Irene said…

    Ik absoluut niet!
    We doen beiden ons best als ouder zijne en meer kunnen we niet doen.
    Trouwens ook onze kinderen zijn kanjers!!

    Zo nu en dan krijgen we wel eens een compliment over onze kinderen, en dan krijgen we bevestigd dat we het zo slecht nog niet doen.
    Dat is dan prettig om te horen, punt.

     
  • At donderdag, november 24, 2005, Anonymous Anoniem said…

    Ja, helaas voel ik me daar wel op aangesproken. Als ik een compliment krijg over mijn kids voel ik me toch ook aangesproken? Dan voel ik me trots. En als het niet goed gaat met mijn kids voel ik me ook aangesproken. Ik ga maar met een select aantal mensen daarover in gesprek. Maar ja, ik voel me wel degelijk aangesproken.
    Marga

     

Een reactie posten

<< Home