Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

zaterdag, augustus 27, 2005

De consequenties van: JA!

Vandaag, 26-08-2005, is het precies 30 jaar geleden dat ik op het stadhuis van Eindhoven zei: JA! (en terwijl ik dat zei, dacht ik "Voor één dag!")
We hadden een trouwbewijs nodig voor een woonvergunning.
Maar het liep anders, de familie hoorde ervan en voor we het goed en wel in de gaten hadden werd er een hele trouwerij voor ons georganiseerd.
We lieten ze maar, als ze ons in het verre Leiden maar met rust lieten.
Maar nee hoor, ik moest een jurk laten maken, ik mocht niet in een spijkerbroek, er moest een boeket komen, de kerk en een zaal moesten georganiseerd worden, de familie moest uitgenodigd worden.
En bij al die poespas hadden we nauwelijks tijd om na te denken over de werkelijke consequenties van dat ja.
En nu is het 30 jaar later. Als je me vraagt of ik nog een keer ja zou zeggen dan denk ik, tja...welke alternatieven heb ik? Hoe zou m'n leven eruit gezien hebben als ik "Nee, doe toch maar niet!" gezegd zou hebben.
Hoe zou ons leven eruit gezien hebben als de gemeente ons niet gedwongen zou hebben? Waarschijnlijk waren we daar nu nog over aan 't bakkeleien.

En tja...het heeft veel gebracht, 8 kinderen, grijze haren, af en toe wat krakkemikkige botten, veel lol, maar af en toe ook groot verdriet.

Ik geloof dat ik de gemeente Leiden wel dankbaar mag zijn dat zij die beslissing voor ons genomen hebben. Dat bespaarde ons een boel gepuzzel, en mocht het na 30 jaar toch nog misgaan, dan kan ik hen de schuld geven.;-))

3 Comments:

  • At zaterdag, augustus 27, 2005, Blogger Irene said…

    Van harte Gefeliciteerd!
    Ik sluit me bij de woorden van Lurkje aan en probeer zelf ook die 30 jaar minstens vol te maken!!

     
  • At zaterdag, augustus 27, 2005, Anonymous Anoniem said…

    Dat is een felicitatie waard! Meer dan de helft van je leven getrouwd zijn doen je maar weinig memsen na.
    Volgens mij lukt het jullie makkelijk de volgende 30 jaar vol te maken.

    Groetjs,Marjan

     
  • At zaterdag, augustus 27, 2005, Blogger journaalsoep said…

    Ja, het huwelijk is heel bijzonder. De eerste jaren ben je steeds aan 't proberen om de ander te veranderen zodat hij/zij aan je ideaalbeeld voldoet.
    Dan enkele jaren van wanhoop omdat het toch niet lukt.
    De kinderen zorgen voor voldoende afleiding, dat werkt heel verlichtend bij wanhoop.
    Het besef dat je elkaars eigenaardigheden ook kunt gebruiken, elkaar kunt aanvullen, maakt het weer wat lichter.
    We hebben wel iets geleerd afgelopen 30 jaar, maar we hebben nog zeker 30 jaar nodig om de rest ook te leren.
    Op naar het diamanten feest!

     

Een reactie posten

<< Home