Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

donderdag, januari 01, 2009

Het is 2009

Bijna half 2 op de eerste dag van het jaar 2009.
Ik hoop niet dat het beeld van de laatste 2 uur voorspelt hoe de rest van 2009 zal verlopen.
Ieder jaar erger ik me weer aan dat geknal en die gemaakte vrolijkheid.

Allemaal handjes schudden en veel "ongewenste" zoenen, liefst drie in totaal.
Om eerlijk te zijn: Ik vind er geen BAL aan. Geef mij dan Kerst maar, dat verloopt wat ingetogener. Kerst vraagt niet om vuurwerk, Kerst vraagt niet om gemaakte vrolijkheid, Kerst vraagt om gezellig samenzijn, Kerst vraagt om gezelschapsspelletjes en Kerst vraagt vooral om rust.

Maar dan Oud en Nieuw, al weken van te voren vallen de vuurwerkfolders in de bus, de ene nog mooier dan de ander.
Kan me eens iemand uitleggen wat de zin van vuurwerk is en waarom Nederlanders daar miljoenen aan uitgeven? Zelfs in een tijd van een kredietcrisis?

8 Comments:

  • At donderdag, januari 01, 2009, Blogger 40+moeders said…

    Een heel gelukkig nieuwjaar voor jou en je gezin. Ik koop geen vuurwerk. Vind het eng. 1 zoon en schoonzoon die het wel kopen. Waarom? Tja omdat ze het leuk vinden?

    Groetjes,Marjan

     
  • At donderdag, januari 01, 2009, Blogger journaalsoep said…

    Ook voor jou, Robin en de kinderen en de toekomstige kleinzoon/dochter de allerbeste wensen.
    Hier zijn een dochter en een zoon degenen die jaarlijks weer een voorraadje knalwerk aanschaffen.
    Ieder jaar vrees ik weer dat er iets misgaat met afsteken.
    Verder baal ik van het steeds van binnen naar buiten lopen en vice versa. Voordeur open, koud, troep op straat en vooral alles wat NIET leuk is.
    Gelukkig zijn de tegenstanders van vuurwerk hier verweg in de meerderheid!

     
  • At donderdag, januari 01, 2009, Blogger Annelies said…

    Mopperkont ;-)

    Een heel gelukkig 2009, Soep! *smaksmaksmak*

     
  • At vrijdag, januari 02, 2009, Anonymous Anoniem said…

    Ik vind oud en nieuw juist veel leuker, maar dat komt ook omdat in onze wederzijdse fam het religieuze (en het gelijkhebberige daarover !) vooral de boventoon voert. Kerst bij fam of schoonfam mijd ik als de pest. Gewoon met eigen gezin thuisblijven.
    Sinds 3 jaar hebben wij geen vuurwerk meer, er is op straat genoeg van anderen te zien. Vuurwerk is vooral in Caribische en Azische culturen verweven met het verjagen van de boze geesten die tijdens de jaarwisseling zouden kunnen toeslaan. Door de herrie en de felle lichtflitsen zouden ze wegblijven.
    Dat 3 maal knuf met de buren vind ik niet zo erg, we spreken elkaar weinig en met oud en nieuw zien we elkaar even en praten we even bij. Ik stuur de buren ook wel een kaartje, investeren in je buurt, noem ik het. En dat naar binnen en buiten lopen, ach dat is een paar uur, is dat nou zo erg?
    Kerst vind ik veel erger, al die familietherapeuten tegenwoordig, die in kranten benadrukken dat je ook met gebrouilleerde fam rond de kerstdis moet zitten gezellig doen. Want daar zouden anders de kinderen iets aan over houden. Nou, zonder gescheiden fam leden wist ik vroeger al heel goed welke familiieleden elkaar niet lustten, en ik heb dat altijd als een "fact of life" gezien.
    Doe mij maar oud en nieuw !

     
  • At vrijdag, januari 02, 2009, Anonymous Anoniem said…

    Allereerst toch een gelukkig 2009 toegewenst! Die folders: je kunt toch gewoon een Nee-Nee, of Nee- Ja sticker op je brievenbus plakken? Krijg je geen folders, en ook geen ergernis. Bevalt ons prima, wij kopen wat echt nodig is, niet wat in de aanbieding is. Je wordt dan niet zo meegesleurd door de waan van de dag, pepernoten in sept, kerststollen eind okt, vuurwerk begin dec...
    Ik heb er een grote hekel aan het menu te laten dicteren door wat C1000/AppieHeyn/Aldi/Lidl "voorschrijven". Een enkele keer wordt er nog wel eens reclame in de bus gegooid door bezorgers die geen NL kunnen lezen.. of denken dat NEE-NEE betekent dat we nog steeds tegen de Europese grondwet zijn :-))

     
  • At vrijdag, januari 02, 2009, Blogger afke's elftal said…

    We hebben het gelukkig allemaal weer gehad Soep, terug naar het heerlijke leventje van alledag, en op naar de lente !

     
  • At vrijdag, januari 02, 2009, Blogger journaalsoep said…

    Nog 363 dagen/nachten en dan is het weer zover. Ik hoop dat onze regering dan, naast het roken, ook het vuurwerk en vooral ook de alcohol verboden heeft.;-)
    Wordt het eindelijk weer "gezellig" in Nederland.
    Ik heb hier even een mini-onderzoekje gedaan naar het leukste/mooiste decemberfeest.
    Iedereen was eensgezind overtuigd: Dat is 5 december!
    Kijk, en ik mag die oude man ook erg graag, hij vraagt niet om vuurwerk, of alcohol alleen suikerbeestjes.:-))

     
  • At dinsdag, januari 06, 2009, Blogger astrid said…

    Ik ben het zelden zo met je eens Soep!!
    De beste wensen, dat toch wel!!

     

Een reactie posten

<< Home