Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

zaterdag, augustus 19, 2006

Wat willen ze nu echt?

We gaan weer naar de 40-urige werkweek, tenminste als het CDA 't voor 't zeggen krijgt. Natuurlijk word je daarvoor beloond, en verdien je meer.
Ik zie gebeuren dat het standaardsalaris straks weer op die 40 uur afgestemd wordt.
Zij die minder willen werken zullen daarvoor moeten boeten door het inleveren van een gedeelte van het salaris.

Weer een maatregel die perfect is voor de dinky's. Het is maar een enkel ouderpaar, ongeveer 5% van de mensen met kinderen, dat het inderdaad voor elkaar krijgt om samen 200% te werken, m.a.w. 80 uren per week.

Voor al die andere ouders is het 200% werken niet te combineren met de zorg voor het gezin.
Nog maar pas riep het CDA dat het voor ouders ideaal is om samen 150% te werken, dan blijft er voldoende tijd over voor het gezin.
Hier kon ik in meegaan, zorg en arbeid zijn op die manier, samen met een goede en betaalbare kinderopvang te combineren.
Als er dan nog voldoende compensatie is voor zorg hoeven ouders financieel niet zoveel in te leveren.

Met die 40-urige werkweek voor iedereen zie ik het somber in voor iedereen. Zeker nu, er zijn nog zoveel mensen die met de beste wil van de wereld geen werk kunnen vinden.

De beste oplossing voor de toekomst? Allemaal naar de Randstad verhuizen, alsjeblieft geen kinderen krijgen, en minimaal 40 uur per week werken.
Stop daarvan het maximale in je levensloopregeling, en geniet van een rijke oude dag.

Ik vraag me af óf er nog kinderen geboren worden bij een 80-urige werkweek voor beide "ouders".