Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

maandag, augustus 14, 2006

Vogelvrij?

Iemand vertelde me ooit: "Je moet je in Nederland aan de norm houden, die norm wordt bepaald door de grootste gemene deler, de massa dus."
Als je van die norm afwijkt dan is iedereen 'gerechtigd' jou te pas en te onpas kritiek te geven.
Afgelopen week bleek maar weer eens hoe waar die stelling is.
Door een actualiteitenprogramma werd ik benaderd om iets te vertellen over het grote gezin. De uitzending was kort, maar lang genoeg om meerdere mensen bovengenoemde stelling te laten bevestigen.

Nog geen 5 minuten na de uitzending vind ik onderstaand bericht in m'n inbox:
Van dhr. Voorthuijzen uit Hoorn: "WAT LOPEN JULLIE TE JANKEN OP TV????JE HEBT ZE VERDOMME ZELF GEMAAKT OF NIET...ROT TOCH EEN END OP OF LAAT ER EEN KNOOP IN LEGGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!
O VOORTHUIJSEN"

Binnen een uur volgen er nog 5. Ik zal ze maar niet allemaal citeren.

In het kort komen ze allemaal op hetzelfde neer: Als jullie zo'n maffe hobby willen dan zorg er ook maar zelf voor.
De meeste mensen vinden dat 1 kind per gezin nog wel gesupport mag worden, maar de scholing van de rest moet door de ouders zelf betaald worden.

Maar op de vraag of het tweede, derde of vierde kind dan straks ook geen lasten hoeft af te dragen, niet hoeft mee te doen aan het solidariteitsverdrag, worden de reacties nog botter.

Ze vinden het belachelijk dat zij ook maar een cent zouden moeten betalen voor andermans kinderen.
Reacties als: "Als ik een hond "NEEM" moet ik daar ook zelf voor betalen, en hoef ik echt niet aan te kloppen voor support bij de overheid.

Ja, maar een hond hoeft straks niet bij te dragen aan de maatschappij, een hond hoeft niet te betalen aan de voorzieningen van de generatie boven hen.

Als ik met zulke argumenten kom, stopt de discussie meestal.

Maar iedere keer blijkt weer dat mensen met meerdere kinderen vogelvrij zijn. Je mag alles roepen, je mag ze de schuld geven van de overbevolking van de milieuvervuiling, zelfs van alle ellende op de wereld!

Wat mij iedere keer verbaast is het lef dat deze mensen hebben. Ik zou het niet in m'n hoofd halen om een willekeurig iemand die een andere keuze gemaakt heeft, zomaar vanalles toe te gaan schreeuwen.
Waarschijnlijk hebben ze zelf allerlei problemen en denken ze die op deze manier op te lossen. Van mij mogen ze, ik ben er inmiddels immuun voor.

Het is zoals Ron Steendam zei:
"Kinderen zijn een verliesgevende verrijking van het leven"

6 Comments:

  • At woensdag, augustus 16, 2006, Anonymous Anoniem said…

    He, journaalsoep, ben je op tv geweest ? Had je daar niet mee kunnen wachten tot ik terug was van vakantie (grapje)? Of is het nog ergens op uitzendinggemist.nl terug te zoeken ?

     
  • At woensdag, augustus 16, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Tja, zulke dingen vertel ik meestal pas achteraf. Eerst moet ik zeker weten dat het de moeite waard is om mensen die ik ken te laten meekijken.
    Dit was zo'n korte uitzending, wel leuk gedaan, maar ik krijg te weinig tijd om mijn uitspraken te onderbouwen.
    't Zal vast nog wel ergens te zien zijn, maar ik weet niet waar....

     
  • At zondag, augustus 20, 2006, Blogger Elly said…

    O griezel , een Horinees die dat zegt ,dat is wel erg dichtbij ;-)))
    Tsjaa, zou er een wet voor zijn , een discriminatie wet , dat je niet van de domme dingen over grote gezinnen mag zeggen ;)
    Zal toch wel , misschien toch eens aangifte doen ........
    Vermoeiend , zulke domme reacties , ik ken ze .....

     
  • At zondag, augustus 20, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Maar aangifte geeft veel publiciteit. Publiciteit geeft veel commentaar, vaker negatief dan positief. Ik zal dan toch een harnas moeten hebben, want ook al lijk ik "immuun", felle kritiek raakt me wel degelijk.
    Oh ja, die "aardige" meneer uit Hoorn heeft ook nog een adres. Zo dom is hij wel, met naam en toenaam op internet:
    Telnr: 0229-233367
    Naam: o j p voorthuijsen
    Adres: marskramer 44
    Postcode: 1625wh
    Plaats: hoorn nh

     
  • At dinsdag, augustus 29, 2006, Blogger Annelies said…

    Ha Elly, da's vlak bij jou! Lekkere buurt....

     
  • At zaterdag, september 02, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Toch, journaalsoep, zonder het op te nemen voor je beledigers, hoor, hou me ten goede. Maar er zit wel een zwakke plek in het betoog wat je houdt: het is nl helemaal niet gezegd dat kinderen later gaan bijdragen aan de NL samenleving. Ze kunnen emigreren (dat doen zelfs velen tussen de 20 en 65 jaar momenteel) ze kunnen ziek, verslaafd of werkloos worden. Ze kunnen vroegtijdig overlijden of in de gevangenis terechtkomen.Je kunt niet in de toekomst kijken.
    En het kwalijke hieraan is, lijkt mij dat de overheid jongeren ook niet meer als investering lijkt te zien. Hoger opgeleiden uit het buitenland importeren is veel goedkoper dan investeren in jongeren. Let wel, ik probeer alleen te analyseren, geen welles of nietes. Aangifte van belediging lijkt me kansloos. Negeren is helaas w.s de enige remedie.

     

Een reactie posten

<< Home