Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

woensdag, augustus 30, 2006

Pesten op school

Eindelijk: Een groot "niet erkend, maar wel serieus" probleem komt langzaam boven water. Op de volgende pagina staan de resultaten van een onderzoek:
http://www.dsp-groep.nl/cms/dsp_content.asp?ID=442
Enkele resultaten:
In totaal vonden het afgelopen schooljaar op 120 scholen 1482 diefstallen plaats, 1182 vechtpartijen, 706 vernielingen, 606 bedreigingen en 597 gevallen van pesten. Daarnaast was er 81 keer sprake van bezit van of handel in drugs, 52 keer van wapenbezit en 87 keer van seksuele intimidatie.

En dat is hetgeen gemeld is, nu nog de niet geregistreerde gevallen.
Pesten is een groot probleem, zeker als het niet serieus genomen wordt. Een gepest kind houdt het hele leven last van de gevolgen. Volwassenen die niet goed reageren op de signalen van een gepest kind zijn funest voor een gezonde ontwikkeling van het kind.
Een gepest kind kan zich het hele verdere leven bedreigd voelen.

Het probleem begint meestal op de basisscholen, daar wordt 1 op de 5 kinderen gepest. Leerkrachten signaleren de signalen onvoldoende, reageren met een "valt wel mee"!

Ik ben blij dat het probleem meer en meer naar buiten komt.
Nu nog hopen dat het niet alleen bij die onderzoeksresultaten blijft.

De oplossing begint bij meer toezicht op schoolpleinen bij het buitenspelen. In de pauzes vindt de praktijkles van "Hoe ga je met elkaar om" plaats. Tijdens die praktijkles is er minimaal toezicht, 2 leerkrachten voor 200 kinderen is heel gewoon.

Ik ga alle voorgestelde oplossingen volgen.

1 Comments:

  • At woensdag, augustus 30, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Spijker op de kop, soep.
    Meer toezicht bij het buitenspelen zou wel eens meer vruchten kunnen afwerpen dan die Kanjertrainingen die nu op bijna alle scholen zo populair zijn.

     

Een reactie posten

<< Home