Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

maandag, juni 26, 2006

Het is weer bijna zover...

Nog even en dan mogen de schoolboeken weer besteld worden. Nog steeds bij onze alom zeer "geliefde" leverancier "Iddink".
Ze hebben afgelopen jaar bergen klachten van ouders, maar ook van scholen ontvangen. Ze hebben beterschap beloofd, ik ben benieuwd wat ze gedaan hebben om het geheel stukken vloeiender te laten verlopen.

Mevrouw Hamer van de PvdA maakte zich afgelopen jaar erg druk om de hoge schoolkosten. Ik ben benieuwd of er iemand naar haar geluisterd heeft.

Links en rechts hoor ik al de nodige klachten, zouden ze dan toch nog niets geleerd hebben?
Misschien moeten we eens een zwartboek over Iddink maken, verkopen we dat straks duur aan hen met slechte leveringsvoorwaarden.

Koekje van eigen deeg noemen ze dat!

19 Comments:

  • At maandag, juni 26, 2006, Blogger Annelies said…

    IK ben elk jaar weer zó blij met mijn scholen-met-boekenfonds.....

     
  • At maandag, juni 26, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Wacht maar Annelies, Iddink komt overal, ook in Nibbexwoud.
    Zo heel sluw besluipen ze alle scholen, en slepen, onder geweldige beloften, het ene na het andere contract binnen.
    Hier beheersen ze al alle scholen in de regio. Voordat jouw jongste op de meddelbare school zit, weet jij perfect wie en wat Iddink is.

     
  • At maandag, juni 26, 2006, Blogger H_Cleijne said…

    Bij onze oudste op school doet men zaken met "Van Dijk". Ik herinner mij deze ook van vroeger, in Nijmegen. Idink ken ik niet, maar de klachten zullen wel eender zijn, zolas bij alle boekenleveranciers. Fouten, incomplete levering, te late naleveringen et cetera....

     
  • At maandag, juni 26, 2006, Blogger journaalsoep said…

    De klachten bij Iddink zijn erger dan die bij van Dijk Boekhuis.
    Bestellen kan alleen via internet.
    Bestellen kan alleen als je eerst aanklikt dat je de "Vrijwillige Ouderbijdrage" meebetaalt. Betalen MOET vooraf, niet betaald betekent geen levering.
    Meerdere malen een incompleet boek ontvangen.
    Wat was dat boekenfonds bij onze oudste kinderen toch een enorme uitkomst.
    Een boekenfonds is:
    Gunstiger
    Goedkoper
    Er worden minder fouten gemaakt.

     
  • At maandag, juni 26, 2006, Blogger Annelies said…

    Dat van die VRIJWILLIGE ouderbijdrage kunnen ze natuurlijk niet maken!
    Maar was van jou ook niet dat verhaal dat de ISBN-nummers er nooit bijstaan? Zodat je niet zélf de boeken kunt gaan kopen/zoeken op internet?

     
  • At maandag, juni 26, 2006, Blogger journaalsoep said…

    De ISBN staat er nu eindelijk wel bij, alleen zijn die goed verstopt. Via allerlei omwegen is de ISBN op te vragen.
    Koopboeken bestel ik sowieso nooit bij Iddink. De andere boeken huur ik, en juist daarom ben je afhankelijk van zo'n leverancier.
    Anders was het: Dag Iddink!!

     
  • At dinsdag, juni 27, 2006, Anonymous Anoniem said…

    vorig jaar voor het eerst met iddink contact gehad. Dit jaar voor 2. De huurboeken vallen best mee qua huur. Maar die enorme lading koopboeken (werkboeken) die maken de boel echt belachelijk hoog. Bij oudste vorig jaar de werkboeken voor verzorging (a en b) 2 keer gekregen (maar maar 1 keer betaald.) Tweede moet enkel a hebben en die hebben we dus al. (want dubbel) maar werkboek b (ook dubbel) liggen allebei nog in plastic want nooit gebruikt. Maar dat ligt niet aan iddink. Dat ligt aan de school die die werkboeken voorschrijft en er vervolgens niets mee doet. (Toch 12 euro per stuk) Ik heb nog geen ervaring met inleveren, maar het leveren ging verder prima. En iddink maakt m.i. de boel niet extra duur, dat zijn de scholen die al die (in mijn ogen) overbodige werkboeken allemaal wil hebben.
    Bij oudste:
    huurboeken (2e jaar h/vwo:
    € 178,10
    koopboeken (lees enkel werkboeken!):
    € 243,60

    En ik zit eerlijk gezegd te denken om oudste de boel lekker met potlood te laten invullen! Kan tweede (en evt. volgende ;o)) er ook nog mee doen. Verdorie, waarom kunnen ze niet met schriften en zo werken? En dan die bijgeleverde cd-roms. Doen ze dus ook geen zak mee.
    Maar nogmaals, m.i. ligt dit niet aan iddink. Dat is enkel een leverancier die levert op vraag. Scholen zouden dit niet moeten willen. En anders de uitgevers eens aan moeten pakken. Want die verzinnen die 'geweldige' leuke werkboeken waar onze jongeren beter van leren. (dúhú)

    Greetz, Marga

     
  • At dinsdag, juni 27, 2006, Anonymous Anoniem said…

    overigens heb ik nergens een vinkje moeten zetten dat ik de ouderbijdrage betaal./Ben die vraag ook niet tegengekomen. (vorig jaar ook niet) Dat lijkt me dan echt schoolgebonden, want bij onze school word de ouderbijdrage apart geregeld. Heeft niks met iddink te maken.

    greetz, Marga

     
  • At dinsdag, juni 27, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Niet dat ik zo pro iddink ben, maar ik herken de problemen die je beschrijft echt niet. Ik denk dat er per school verschillende afspraken worden gemaakt.

    Marga

     
  • At dinsdag, juni 27, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Voor inmiddels 19 leerjaren ben ik voor het boeken bestellen aangewezen op Iddink. Vóór de Iddinktijd hebben we voor 19 schooljaren gebruik kunnen maken van het boekenfonds.
    Het verschil tussen boekenfonds en Iddink is groot.
    Ik heb voor het komend schooljaar nog geen boeken besteld. Misschien zijn ze verbeterd, daar kom ik vanavond achter.
    Afgelopen jaar hebben we onze klachten bij de directeur van de middelbare school neergelegd.
    Problemen van de afgelopen jaren:
    - verkeerde boekenpakket geleverd, mochten we daarna zelf omwisselen met een leerling die ergens in een dorpje achteraf woont.
    - meerdere boeken gehad waaruit een paar pagina's ontbraken. Daar kom je pas achter tijdens het schooljaar. Dan kost het veel tijd om dat boek alsnog te ruilen voor een compleet boek.
    - "Vrijwillige" ouderbijdrage verplicht met de boeken betalen.
    - Slechte bereikbaarheid, zowel telefonisch als per email.
    - Autoritaire benadering.
    - Onnodige CDRoms bij boeken (dat is hun verantwoording, niet van school)
    Mijn lijstje is niet compleet maar ik denk dat dit wel een duidelijk beeld geeft.

     
  • At dinsdag, juni 27, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Vorig jaar: 3 boeken onnodig omdat er een nieuwe druk werkboek voorgeschreven werd, terwijl het oudere werkboek (jaar ervoor aangeschaft) ook nog volstond. Ingeleverd op school, maar er werd wel 2 maal 4.50 ingehouden op de creditnota (verwerkingskosten) Jawel, 2 maal, voor 2 kinderen immers.

    Dit jaar: oudste zoon heeft een "dubbelganger" op school, met zelfde voorletter en achternaam. En ik krijg de inleverformulieren van die meneer op mijn adres. Aan de tel met Iddink a 10 ct p min. Er zijn met dat keuzemenu zo 4 minuten om, hoor. Of ik de boel terug wil sturen. Jazeker, maar de paieren boekenlijst die er nog bijzit hou ik lekker zelf. Want wij krijgen die niet meer.
    Vervolgens moet mijn zoon een geschiedenisboek inleveren waar volgens de inleverlijst een cd rom bijhoort. Nee, hoor, want in d e4e heeft ie die nog gehuurd bij Stuboek wat door Iddink is opgekocht, en toen zat er geen cd rom bij. We hebben het boek doorgehuurd toen Iddink het overnam en er heeft zich niet spontaan een cd rom in het boek genesteld.Ik bel weer het 10 ct per min nr op, en leg het uit. of de hele klas dan een cd rom mist, vraagt de medewerkster.Weet ik niet, ik heb meer te doen dan dat na te vragen, antwoord ik. ik moet een brief aan het inleverforumulier vastnieten met tekst en uitleg en kopieen van pakbonnen van 2004 en 2005 om te bewijzen dat ik gelijk heb.

    De overmaat aan werkboeken met cd roms groeit werklijk de pan uit op mijn bestellijst. Ik heb inmiddels de eerste ongebruikte werkboeken al weer via Marktplaats verkocht. Waarom selecteren scholen niet wat meer ?
    voor mijn dochter moet er een muziekwerkboek worden aangeschaft. Ik heb nog 2 oude liggen van haar broers, koop een flesje typ-ex en.. nee hoor, zij moet dit jaar een aparte havo-vwo uitgave met cdrom. Vroeger kregen alle brugklassen hetzelfde werkboek maar nu niet meer.
    Gelukkig kan het werkboek "Leefstijl" dankzij bijna niet gebruikt te zijn, na een typ-ex beurtje weer mee.
    De ouderbijdrage wordt dit jaar ook door Iddink geind. Erg onsymphatiek. Je kunt met de keuzeknop wel aanklikken "niet bestellen" dan betaal je hem gewoon niet, journaalsoep.

    Pff, 1500 a 1600 euri kwijt. Voor 3 kinderen aan Iddink

    Anoniem 2

     
  • At zaterdag, juli 08, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Heb je de prijzen al eens vergeleken met scholen waar ze de levering nog niet uitbesteed hebben aan Iddink? Dan blijkt dat Iddink ruim 30% duurder is.
    Heb je al eens niet complete boeken ontvangen en geprobeerd te ruilen voor wel complete boeken?
    Daar leer je namelijk de andere kant van Iddink kennen!
    Heb je ze al eens proberen te bellen als er iets mis is met de bestelling? Trek daar maar een dag voor uit.
    Ik bestel nu al voor 't 10de jaar bij Iddink, mijn irritatie groeit ieder jaar.;-(((

     
  • At zondag, juli 09, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Conny, ik heb de indruk dat Iddink bij haar nieuwe klanten (scholen) een opbouwsysteem heeft. Eerst alleen de boeken, dan het jaar erna ook de ouderbijdrage, en de werkweken, etc. Omdat je dan al gehuurd hebt, ben je al aan Iddink gebonden (doorhuren of terugbezorgen), en is de gewenning een feit. Je zou dan bijna gaan denken dat het niet anders meer kan. Ik heb vergeleken met mijn dochter en mijn nichtje die beide dit jaar naar de brugklas gaan. Als ik de extra kosten voor tweetalig VWO voor mijn dochter eraf haal en de ingecalculeerde kosten voor schoolfotoos voor mijn nichtje, zijn mijn broer en schoonzus voor hun dochter 370 kwijt en ik 520. Een verschil van 150 euro. Mijn nichtje gaat naar een havo/vwo brugklas. Zij zal een boekenfonds van school gebruiken, de school van mijn dochter zit bij Iddink.

     
  • At vrijdag, augustus 25, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Bewaar alle rekeningen van Iddink ook heel goed van alle jaren die je hebt, ik kreeg dit jaar namelijk een betalingsverzoek van een boek van 2003, terwijl die allang betaald was en ik alle rekeningen nog had kon ik dat aantonen, anders ben je wel je geld kwijt. Maar het gevolg hiervan is dat mijn dochter dus haar boekenpakket nu nog niet binnen heeft, omdat ik dus zogenaamd een betalingsachterstand had. Ze houden gewoon de boeken eigenlijk achter tot je betaald hebt. Dus heel goed bewaren die rekeningen!

    Groetjes Antoinette

     
  • At maandag, oktober 16, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Ik, als oud-Iddink-medewerker, kan je verzekeren dat er bij Iddink te Ede veel mensen werken die hart voor de klant hebben, die echt hun best doen goede paketten samen te stellen en die het ook vervelend vinden dat het zo duur moet zijn.

     
  • At maandag, oktober 16, 2006, Blogger journaalsoep said…

    Mijn commentaar en mijn klachten zijn niet tegen medewerkers van Iddink gericht. Ik geloof graag dat zij hard werken en alles doen om de juiste bestellingen op tijd te leveren.
    Mijn klachten zijn vooral gericht tegen de HOGE BAZEN van Iddink en scholen, die over de ruggen van ouders een contractje sluiten waar ze beiden beter van worden. De ouders betalen toch wel als het voor hun kinderen is.

    Maar het grote voordeel van die contracten tussen Iddink en scholen gaat naar Iddink, niet naar de kinderen en zeker niet naar de ouders.

     
  • At woensdag, september 12, 2007, Blogger henny van hal said…

    AANDACHT S.V.P

    wil iedereen ,die hetzelfde meegemaakt heeft als antoinette met de firma iddink,zich melden zodat we ons samen sterk kunnen maken tegen deze praktijken,ook wij hebben onze boeken nog niet ontvangen om dezelfde reden, dat zou gaan om een rekening van 2005, die wij die keer toevallig per acceptgiro op het postkantoor gestort hebben [dus met contant geld]het enige bewijs dat je dan hebt, is het strookje. je kunt begrijpen dat dit moeilijk te vinden is van 2005,
    de rest van de rekeningen hebben we altijd per bank overgemaakt en daaraan valt dus niet te tornen. ik heb het vermoeden dat ze erop gokken dat mensen die op deze wijze betalen het strookje van zolang geleden niet meer kunnen tonen.overigens in 2006 hebben wij de boeken normaal ontvangen en is er met geen woord gerept over een eventuele openstaande rekening.ik roep iedereen op om samen een forum te vormen om dit in de toekomst te voorkomen,
    groeten,
    henny van hal

     
  • At woensdag, september 12, 2007, Blogger journaalsoep said…

    Hallo Hennie,
    We hebben al een inventarisatielijst voor de klachten over Iddink:
    http://groups.yahoo.com/group/Klachten_Iddink
    of stuur een leeg berichtje naar: Klachten_Iddink-subscribe@yahoogroups.com

    Alle ouders met Iddinkfrustraties: Inschrijven en meedoen!

     
  • At dinsdag, juli 22, 2008, Anonymous Anoniem said…

    Wat ik belachelijk vind is dat je idd niet eens kunt mailen met ze. Van een 0900 nummer kan ik geen gebruik maken, om veiligheidsredenen van af laten sluiten.
    In deze tijd met internet moet je toch gewoon kunnen mailen. Of zoals sommigen al bieden: chatten.

    maar email volstaat. En dat is niet te doen.

    Bij De Vries: geen problemen. Geen 0900 nummer, gewoon te mailen en prima service. Maar ja, 1 kind moet via De Vries andere 2 bij Iddink. We hebben niet eens de keus zelf.

     

Een reactie posten

<< Home