Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

woensdag, januari 04, 2006

Rekenen en leerkrachten basisonderwijs

Uit een grootschalig onderzoek van toetsdeskundigen G. Straetmans en T. Eggen van de Cito-groep blijkt dat meer dan de helft van de eerstejaars pabo-studenten slechter op rekentoetsen presteert dan een goede basisschoolleerling uit groep 8. Zij hebben een rekentoets ontwikkeld (wiscat) die het rekenvaardigheidsniveau van onderwijzers in spe meet ten opzichte van een goede leerling uit groep 8.
Dat is even schrikken!
Maar het is leuk om te observeren wat er na zo'n bericht in Trouw volgt. Ineens heeft iedereen een visie klaar, iedereen weet waaraan het ligt.
Enkele genoemde oorzaken:
- Op de Pabo komen alleen de slechtere havoleerlingen, die elders geen kans maken!
- De middelbare school doet veel te weinig om rekenkennis paraat te houden!
- De Pabo-opleiding is slecht.
- Omdat er te weinig leerkrachten zijn neemt men alles maar aan, ook al is het niveau niet goed.
- De leukste (eigenlijk de meest verschrikkelijkste) las ik op de website van Trouw. Die reactie kwam van een leerkracht:
"Wat is als leerkracht nog belangrijker, dan leerlingen rekenvaardigheden aan te leren? Sociale vaardigeheden!! Daar ouders deze taak vaak laten liggen hebben wij als leerkracht er een ontzettend grote taak bij! Dat is iets waar je je druk over mag gaan maken, want je hebt tenslotte niks aan een goedrekenende extremist!!"
Ja, als we leerkrachten van dát niveau hebben kan ik me voorstellen dat ze niet kunnen uitleggen welke uitkomst twee maal twee geeft.;-))
Kijk ik naar de echte oorzaak dan kom ik tot de volgende conclusie: "Als leerkrachten zich teveel gaan bezighouden met sociale vaardigheden dan kan dat alleen maar ten koste gaan van de cognitieve vaardigheden".
Laat leerkrachten zich alsjeblieft weer gaan bezighouden met het aanleren van cognitieve vaardigheden.
Ik heb hier een briefje liggen van de LIO-stagiaire uit groep 8. In twee zinnen staan 3 taalfouten. Ik heb er verder maar niets van gezegd, ze nam toch bijna afscheid.
Dat er iets mis is met het niveau van de basisschoolleerkrachten is me al jaren duidelijk, het is nu eindelijk ook duidelijk aan ons beleid.
Nu nog "even" afwachten in welk tempo het niveau opgekrikt gaat worden. Zouden mijn achterkleinkinderen daar al profijt van hebben?

1 Comments:

  • At woensdag, januari 04, 2006, Blogger Annelies said…

    Ik ben het met je eens Nell! Wat moet je nou met leerkrachten die zelf de stof niet beheersen? Dat is toch meer dan verschrikkelijk??

     

Een reactie posten

<< Home