Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

woensdag, januari 11, 2006

Internaat

Nee geen internet maar internaat! In België zijn de internaten weer populair.
Gisteren een artikel in Trouw, ik neem even een stukje over uit:
http://www.trouw.nl/deverdieping/overigeartikelen/article124636.ece/België+/+Het+internaat+is+weer+populair
+++++
Maandagochtend melden ze zich, vrijdagmiddag gaan ze weer naar huis. De 37 meisjes van het internaat van het Sint-Pietersinstituut in Gent behoren tot een groeiende groep scholieren in België. Het internaat wordt weer populair.
Vier uur ’s middags. De schoolbel gaat en ruim negenhonderd middelbare scholieren in wit en donkerblauw verdringen zich op weg naar de uitgang. De 37 meisjes van het Sint-Pietersinternaat hoeven de deur niet uit. Ze gaan naar de kantine voor een boterham, bij wijze van ’vieruurtje’. Rustig wat eten en even babbelen, tot de bel van 16.25 uur, en dan begint het studeren. Op het Sint-Pieters wordt algemeen secundair onderwijs gegeven, het Belgische equivalent van het Nederlandse gymnasium.
++++++++++
De kosten van het internaat kunnen van de belasting worden afgetrokken.
Waarom voel ik toch zo'n wrevel bij dit bericht?
Vrijwillig naar een internaat? Zoiets doet een ouder zijn/haar kind toch niet aan? Soms kan het niet anders, denk maar aan schipperskinderen. Of zoals ik als 15jarige naar een internaat ging omdat er geen opleidingsmogelijkheden in de buurt waren.
Het was een vreselijke tijd, na 1 jaar werd ik er eindelijk weggestuurd. Ik zou het geen van m'n kinderen willen aandoen.
Ik kan er me niets positiefs bij voorstellen, en ik vraag me af welke positieve elementen die ouders zien?
Misschien kan iemand me dat vertellen?

Een reactie uit de Trouw:
Het internaat is een uitstekende oplossing voor een heleboel ellende in het onderwijs en maakt het mogelijk dat ouders zich ongestoord kunnen wijden aan hun maatschappelijke carrière. Het bespaart bovendien een heleboel tijd in heen en weer gereis tussen huis en school en het is zeker voor ouders die geen idee hebben hoe ze hun kinderen moeten opvoeden, een prachtige oplossing om te voorkomen dat hun kinderen criminelen worden of zich in drugs verstoppen.

+++++

Dan had ik toch gelijk, toen ik ooit zei: "Zolang ze nog geen machines hebben om kinderen te maken mogen ouders, op eigen risico wel een kind krijgen, als ze dan het opvoeden maar aan de professionals overlaten."

Zou een bezoekrecht voor de ouders in de toekomst nog mogelijk zijn?