Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

zaterdag, december 30, 2006

Doodstraf

De kerstvakantie wordt door veel mensen gebruikt om de zolder, kelder, berging of garage op te ruimen. Het grof vuil wordt druk bezocht er wordt van veel spullen afstand gedaan.
Een mooi streven: Begin het nieuwe jaar met een opgeruimd gevoel, ontdoe je van oude ballast.

Wordt daarom de doodstraf op Saddam nu uitgevoerd? Ik begrijp hier niets van, oorspronkelijk had Amerika toch het doel democratie te brengen in Irak. Bij een democratie hoort geen doodstraf, ongeacht wat er aan voorafgegaan is.

Ik vrees de gevolgen, de onrust die deze actie bij de aanhangers van Saddam zal teweegbrengen. Hoe kan Amerika deze terechtstelling ooit goedkeuren? Hoe kan West-Europa rustig toekijken en deze terechtstelling goedkeuren?

OK, Saddam was geen lievertje en heeft vele moorden op z'n geweten. Toch er zijn vele manieren van genoegdoening, doodstraf is daarvan de minst onomkeerbare.

3 Comments:

  • At zaterdag, december 30, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Ook ik heb vanochtend teleurgesteld het nieuws gehoord. Ben tegenstander van de doodstraf om velerlei redenen, juridische, politieke en levensbeschouwelijke. Dat de USA naar Irak ging om de vrede te brengen heb ik nooit geloofd, zie Vietnam en Latijns Amerika in het verleden.De USA komt zich alleen met het buitenland bemoeien als er economische motieven zijn.

     
  • At zaterdag, december 30, 2006, Blogger Annelies said…

    Tja, Amerika heeft zelf ook nog de doodstraf .. Dan kun je er moeilijk tegen zijn he?
    En Saddam is berecht volgens het arbische recht. Het recht waar ie zelf altijd achter stond en heeft uitgevoerd.

    Nu niet denken dat ik vóór de doodstraf ben. Maar ik snap waarom dit is gebeurd. ben ook niet teleurgesteld of verdrietig.

     
  • At donderdag, januari 04, 2007, Anonymous Anoniem said…

    Martelaar kun je zijn in de gevangenis of na je dood. Maakt niets uit. Kijk maar naar Nelson mandela, jarenlang gevangen en werd als martelaar een symbool. En er zijn nog veel meer..
    Voor de strafmaat moeten alleen juridische maatstaven gelden, geen opportunistische. Europa heeft overigens zeer verdeeld gereageerd. Patick van Schie van de Teldersstichting gelieerd aan de VVD hoorde ik gisteren in "Met het oog op" pleiten voor beperkte herinvoering van doodstraf in NL. Hoop dat Rita verweg op vakantie is en het niet gehoord heeft...

     

Een reactie posten

<< Home