Journaalsoep

Journaalsoep was destijds de benaming voor soep met de restgroenten van de hele week. Zo ook deze blog, een hutsefluts van alle berichten die op me afkomen, met daarop een kort-door-de-bocht reactie. Commentaar is welkom

zondag, augustus 14, 2005

Stroom

Gekke gedachte dat we ooit konden leven zonder stroom! Dat is niet eens zo lang geleden, 50 jaar geleden was lang niet iedereen aangesloten op het stroomnetwerk.
Stroom is er, en zo vanzelfsprekend, je merkt er pas wat van als de stroom door storing uitvalt!
Toch denk ik dat het veel rust zou geven als er een stroomvrije dag per week zou zijn, net zoals destijds autovrije zondagen.
Wat een besparing zou dat geven!;-))
En wat een mogelijkheden voor onze creatieve vermogens:
- Hoe maai je je gazonnetje zónder electrische grasmaaier?
- Hoe snoei je een struik zónder electrische heggenschaar?
- Hoe schuur je je kozijnen zónder electrische schuurmachine?

En welke heerlijke stilte zónder al die overlast....

10 Comments:

  • At maandag, augustus 15, 2005, Blogger Annelies said…

    Hoe houd je de diepvriesspullen koud zonder diepvrieskist.............

    Ik denk dat die ministerspost toch maar aan je neus voorbij moet gaan ooit. Je slaat nu al door ;-))

    En wat dacht je van: hoe onderhoud ik mijn sociale contacten zonder computer....?

     
  • At maandag, augustus 15, 2005, Blogger journaalsoep said…

    Uhhh, ja maar die stroomvrije dagen zijn natuurlijk voor iedereen, behalve voor mij..;-))

     
  • At maandag, augustus 15, 2005, Blogger Irene said…

    Met een handmaaimachne natuurlijk!!
    En met de hand knippen, zoals wij altijd doen.
    Lijkt me eens heerlijk, een stroomloze zondag, het enige wat ik echt zal missen is mijn oven (is een elektrische).
    Enne, Annelies, die sociale contacten onderhoudt men dan weer op de ouderwetse manier, via TPG post door middel van een nieuwsbrief!!!

     
  • At maandag, augustus 15, 2005, Blogger journaalsoep said…

    Kijk dat is nu creatief! We zeggen het met een :-)), maar toch is het voor onze kinderen straks onvoorstelbaar dat je ook dingen met de hand kunt doen.
    Net zoals wij ons nu niet kunnen voorstellen dat onze voorouders geen volautomatische wasmachines hadden.

     
  • At maandag, augustus 15, 2005, Blogger Annelies said…

    Dat zit ik me ook wel eens te bedenken: hoe mijn oma, met 12 kinderen én opoe in een onbewoonbaar verklaarde woning, dat toch allemaal voor elkaar bokste: géén electrische oven, maar een houtgestookte... en toch appeltaarten waar nóg over gepraat wordt ;-)). Heel groot gezin, maar geen wasmachine maar een wasbord (heb ik nog foto's van...)

    Het lijkt mij een héle zware klus!

     
  • At maandag, augustus 15, 2005, Blogger journaalsoep said…

    En toch deden veel mensen het vroeger op die manier. Niet dat ik terug wil naar toen, het gemak dient de mens tenslotte.
    Maar 'het gemak' maakt de mens ook lui. Het zou niet verkeerd zijn om af en toe even stil te staan bij al die verworvenheden.
    Of zou de mens van nú zoveel meer tevreden zijn dan de mens van tóén?

     
  • At maandag, augustus 15, 2005, Blogger journaalsoep said…

    Tja, en toch vind ik het geluid van een rolmaaier een stuk sympathieker dan het geluid van een electrische maaier.
    Je kunt buurman natuurlijk ook vragen of hij de ouderwetse zeis weer gebruiken wil. Dat geeft pas echt lekker geluid.

     
  • At maandag, augustus 15, 2005, Blogger Unknown said…

    Ik vind het pas echt droevig worden als onze kinderen niet meer weten hoe hun tanden gepoetst moeten worden zonder elektrische tandenborstel. En een paas daagjes zonder stroom gaat wel hoor, maar dan moet je wel lekker op de camping voor je tentje kunnen zitten. Wij hebben nooit een stroomdraadje en redden het ook, al kost alles meer tijd en moeite...

    Groet. Britt

     
  • At maandag, augustus 15, 2005, Blogger journaalsoep said…

    Ja, die electrische tandenborstel, daar had ik nog niet aan gedacht. Ben ik toch niet zo modern als ik dacht.;-)) Die electrische tandenborstels wil ik niet in huis, gewoon een goede tandenborstel en een zandloper voor de tijd. Tot nu toe voldoet dat prima!
    Maar kamperen? Toch maar liever niet.;-)) Dan mis ik teveel comfort.....

     
  • At dinsdag, augustus 16, 2005, Blogger Irene said…

    Hier een echte antikampeerder. Dat is aan ons echt niet besteed. Ik ben toch wel gesteld op enige luxe en comfort!!
    En Lurkje, bied je buurman eens een flesje olie aan. Regelmatig de maaimachine onderhouden, schoonmaken en olieën doet wonderen.
    Met de hand wassen doe ik op vakantie wel eens, als er geen wasmachine tot de beschikking staat.
    Mijn moeder had trouwens een langzaamwasser van Erres. Met zo'n grote "schroef" in het midden en een ouderwetse wasstok. Centrifuge had ze wel, maar dat was ook nog een kunst apart. Als je de was niet regelmatig verdeelde over de trommel, bonkte dat hele ding de badkamer uit!!
    Het is wel eens leuk om dit soort herinneringen op te halen.
    Mijn pap bijvoorbeeld had nog zo'n ouderwets gietijzeren "aambeeld" om schoenen op te verzolen. Kennen jullie die nog?

     

Een reactie posten

<< Home